
(ACN/Redacció) Els Mossos d’Esquadra han fet una crida a la ciutadania a extremar la prudència al bosc durant la Setmana Santa, amb l’objectiu de contenir la propagació de la pesta porcina africana (PPA). Aquestes dates acostumen a concentrar moltes sortides al medi natural, però les autoritats recorden que és especialment important seguir les normes i evitar riscos.
Durant aquests dies, hi ha limitacions en alguns espais naturals per evitar el contacte amb animals i reduir la propagació del virus. Els Mossos insisteixen que cal respectar els accessos restringits i seguir les seves indicacions i les dels Agents Rurals, que també participen en el control de la situació.
Evitar conductes de risc
La sotsinspectora dels Mossos d’Esquadra a Cerdanyola del Vallès, Iolanda Candel, ha explicat que la presència intensiva de la policia als espais naturals té com a objectiu principal conscienciar la ciutadania, i no tant posar multes. Tot i això, alerta que en casos més greus —com trencar o retirar tanques i elements de control de la pesta porcina africana— les conseqüències poden anar més enllà d’una multa i tenir implicacions penals. Des de l’inici del brot, els Mossos ja han actuat en nou casos relacionats amb aquestes conductes.
Les autoritats recomanen evitar activitats que puguin afavorir la transmissió de la malaltia, com moure’s fora dels camins marcats i entrar a zones no autoritzades. També recorden la importància de no deixar restes de menjar al bosc i no interactuar amb animals, especialment porcs senglars.
S’intensificarà la vigilància
Els Agents Rurals asseguren que treballen les 24 hores del dia, cada dia de la setmana, per controlar la situació. La seva feina se centra en tres grans àmbits: retirar animals morts per evitar contagis, capturar senglars vius dins la zona afectada i controlar el perímetre per evitar que la malaltia s’escampi.
Amb l’augment de visitants per Setmana Santa, els cossos de seguretat intensificaran la vigilància i els controls als accessos dels espais naturals. L’objectiu és garantir que es compleixin les restriccions i protegir tant el medi natural com el sector ramader, que podria veure’s afectat per la malaltia.
Mesures noves de prevenció
Per reforçar el control del brot, s’està treballant en una barrera nova a l’altra banda del riu Llobregat. Aquesta actuació ja s’està començant a desplegar. Segons els Agents Rurals, es tracta d’una mesura preventiva que ha de servir per donar més seguretat i tranquil·litat al dispositiu actual.
Menys senglars i control de la situació
El cap regional dels Agents Rurals a Barcelona, Jaume Torralba, ha destacat que la població de senglars ha baixat notablement.
Només en l’última setmana s’han capturat 268 exemplars dins d’un radi de 20 quilòmetres i s’han detectat tres casos positius dins la zona de risc. Tot i això, assegura que mentre aquests casos no surtin d’aquesta àrea la preocupació és menor.