Un antic comerciant del Raval, Antoni Navarro, era coneixedor de la existència d’uns plànols de la construcció de la línia de metro de Nou de la Rambla projectada els anys 30, que havia de travessar el carrer per sota, enllaçar la parada de Liceu amb la del Paral·lel i connectar amb el Funicular de Montjuïc. El botiguer havia tingut un local al carrer de Nou de la Rambla i, durant una recerca de documentació l’any 2013 per celebrar els 225 anys d’història del carrer, va descobrir la documentació a l’Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona.

Croquis del pou d’atac i del primer tram de túnel

Els plànols que Navarro va fotografiar mostren detalls del projecte com l’amplada del pou d’atac —on hi havia instal·lada una escala de paret i un sistema per extreure la sorra retirada del subsòl— i també les mides previstes dels túnels laterals i del túnel central, de 2,60 metres d’amplada, per on havia de circular el tramvia.

Una documentació oblidada

“No sabíem realment si el túnel existia o era només un projecte”, explica Navarro. Sense cap certesa i amb dubtes sobre la ubicació exacta dels elements dibuixats al plànol, els comerciants del carrer van restar importància al descobriment i van decidir no donar-ho a conèixer.

Unes obres per instal·lar la xarxa de recollida pneumàtica d’escombraries al Raval-Sud, han deixat al descobert el túnel d’aquesta línia de metro inacabada, a la cruïlla del carrer de l’Est amb el carrer Nou de la Rambla. Assabentat de la recerca històrica duta a terme per Navarro, l’arqueòleg de l’Ajuntament va posar-s’hi en contacte per preguntar-li si sabia on podia conduir el forat que s’ha revelat com el pou d’atac de les obres de construcció del túnel subterrani.

Un projecte inacabat

Segons Antoni Navarro, el projecte va quedar inacabat els anys 30 a causa de l’oposició dels comerciants, que tenien por que els fonaments dels edificis se’n ressentissin de les obres i de les vibracions del pas del tramvia. I també de les nombroses vagues de treballadors de l’època, que es van sumar, a més, a les dificultats econòmiques per dur a terme el projecte.