"Si ara fessis amb aquest, el resultat que posaries aquí hauria de quadrar amb el resultat que vingués d'aquest inici..." "Ara, com que el dos és més petit que el quatre seria... Quatre per arribar a dotze... vuit." Tres mesos de vacances és molt de temps. I és per això, precisament, que convé repassar la lliçó abans de tornar a l'escola. "Quatre... Per arribar a dotze?" Com la majoria de nens, la Meritxell, la Susanna i la Gisela acaben a última hora els quaderns de vacances. Dilluns començaran les classes i ja ho tenen pràcticament tot a punt. Avui és dia d'acabar d'omplir els estoigs. "Mira! Una grapadora! Quantes coses, mama! Això m'aniria genial! Funciona?" SUSANNA DEL CARMEN "Sempre ho anem recopilant tot en un calaix i aleshores quan arriba el principi de curs, el que fem és recuperar-ho i cadascuna agafa el que necessita i reciclem bastant. Si ens haguéssim de comprar cada curs, per a les tres, material nou, no es podria comprar." SUSANNA "Si anem compartint el material i tot, els pares i les mares no s'han de gastar els diners per comprar els estoigs i tot." "Ja estic! Ahora a cerrar." I mentre les famílies ultimen els detalls, a les escoles aquesta ha estat una setmana d'infart. Molta feina per fer... "Coses que s'han de penjar... Estem esperant la brigada del trepant, la brigada de mudances, la brigada de tot. I si no vénen s'acaba fent igual. Tocarà arromangar-se, però dilluns estarà tot llest." Però abans d'arromangar-se toca reunir-se. L'Escola Fluvià fa cinc anys que funciona amb barracons. Això fa que organitzar-se bé a principi de curs sigui imprescindible. ANNA TREBAL, directora de l'Escola Fluvià "Ara és quan entra la imaginació per poder mantenir tota la qualitat i rigor que volem donar a l'Escola Fluvià. Augmentem dues aules noves, en ser una escola de nova creació i tenim un mestre i mig nou, de més a més, respecte a la plantilla de l'any passat. Això vol dir que tenim menys mestres. Entren 50 nens nous de P3 i evidentment hi haurà dues aules més però els espais comuns no creixen i llavors, és clar, el menjador continua sent el mateix del primer any, la sala de mestres, la sala polivalent de psicomotricitat..." Més enllà del treball col·lectiu, preparar l'inici de curs exigeix als mestres cert esforç individual. La Cristina, de l'Escola Pompeu Fabra, enllesteix avui els últims detalls de l'aula on treballarà. Des de muntar un armari... "Això costarà una mica eh, de muntar." Sobretot, preparar els continguts dels primers dies de classe. Una tasca que en el cas de la seva escola és una mica més exigent. CRISTINA VICENTE, mestra "Escoles com la nostra, que no treballem amb llibres, el material o el que genera les activitats és el dia a dia i la mateixa convivència. Per exemple, a la nostra escola, a l'estiu, mestres i alumnes ens escrivim postals. Fem un joc que és Endevina qui ha anat de vacances a... Tenim aquí preparades totes les postals i després, ells mateixos, ens escriuran els primers dies on han anat, què han fet. Aquests primers dies també preparem el que és el calendari del trimestre, que serà el nostre referent del pas del temps i aquí doncs omplim tot el trimestre i ja ens fem una idea global d'aquí fins al Nadal del que farem." De moment al calendari ja hi ha una data a marcar. 12 de setembre: inici del nou curs.