Aquest gest és habitual a les estacions de Ferrocarrils de la Generalitat. S'ha de marcar el bitllet per entrar i per sortir. Ara, el govern vol estendre la mesura a tota la xarxa de Rodalies. De fet, el sistema ja funciona a les parades de Barcelona, i Adif, el responsable de les instal·lacions, ja tenia pensat implantar-lo a la resta de municipis de l'àrea metropolitana. Simplement, el que es farà és accelerar tot el procés per intentar frenar els problemes de vandalisme. DAMIÀ CALVET, secretari de Territori i Mobilitat "Relació evident entre el frau i el que són els actes de vandalisme..." És només un dels acords que s'han pres durant la reunió entre la Generalitat, Adif i Renfe. En els propers mesos, s'instal·laran càmeres de seguretat en gairebé totes les estacions de Rodalies. Actualment, només en tenen el 60%. També es posaran dispositius de videovigilància als trens. I per si aquests ulls no són suficients, es crearà una unitat especial dels mossos que patrullarà per la xarxa ferroviària de tot Catalunya. Això ja existeix a Barcelona, on hi ha un grup d'agents que es dedica exclusivament a patrullar pel metro i ferrocarrils. Tot aquest reforç de vigilància se centrarà en les línies i els horaris més conflictius. MANEL PRAT, director general de la Policia La reunió d'avui estava prevista des de feia mesos. Però la mort divendres d'un vigilant de seguretat a Castelldefels ho ha accelerat tot. El suposat agressor va ingressar ahir a presó provisional per un delicte d'homicidi.

Per millorar la seguretat a les estacions d’Adif i els combois de rodalia de Renfe, es vol incorporar algunes de les mesures que ja funcionen amb èxit a les xarxes de metro o Ferrocarrils de la Generalitat. Per exemple, a les estacions d’FGC no pot entrar ningú que no hagi pagat bitllet, mentre que en moltes estacions de Rodalies no hi ha cap tancament perimetral que ho impedeixi.

Els Mossos d’Esquadra crearan una unitat especial de vigilància d’estacions i trens de rodalia, com la que ja patrulla per la xarxa de metro de TMB. Els agents centraran els seus esforços als punts i horaris que Renfe i Adif ja han detectat que són especialment conflictius, com ara determinades estacions a primera i última hora i en caps de setmana. Facilitarà la seva feina la instal·lació progressiva de càmeres de seguretat a totes les estacions i combois, que permetin controlar els moviments dels brètols i violents.

Assignatura pendent

Els responsables de Renfe i Adif s’han trobat amb representants dels Mossos d’Esquadra i del Departament de Territori i Sostenibilitat. La reunió estava pendent des de feia temps, però s’ha accelerat arran els fets d’aquest cap de setmana. Divendres un vigilant de seguretat va morir arran dels cops que va rebre a l’estació de Castelldefels. L’agressor ha estat detingut i el jutge n’ha decretat l’empresonament provisional. Entre dissabte i diumenge també han estat agredits alguns treballadors de Renfe i un agent dels Mossos d’Esquadra en estacions de Vic i Mataró.

Durant l’any passat, els Mossos van haver d’intervenir en 248 agressions o baralles a totes les estacions de transport públic catalanes. Per tipus de transport, el metro va ser el lloc on es van produir més incidents: 132 en total. El segueixen Renfe i Ferrocarrils de la Generalitat, amb 99 agressions durant l’any 2010 i una trentena en el que va d’any. Els mitjans de transport públic amb menys incidents són l’autobús i el tramvia.