Els detinguts s'havien especialitzat en el robatori de metalls. De fet, la policia els havia detingut desenes de vegades, però mai no havien ingressat a presó. I això els havia donat una sensació d'imputat. Fins ara. Els mossos els van enxampar robant en una empresa d'Abrera. I partir d'aquí han anat estirant el fil fins arrestar tota la banda. Els lladres s'havien repartit la feina. Uns s'encarregaven d'assaltar indústries metal·lúrgiques. D'una d'aquestes empreses van arribar a emportar-se'n 50 tones d'aixetes. Un altre grup amagava el material i finalment, l'últim esgraó de la cadena el revenia al mercat negre. I aquí és on entren en joc els propietaris de diverses deixalleries. JORDI BASCOMPTE, cap d'Investigació Criminal dels Mossos Dels 43 detinguts, només un ha ingressat a presó provisional. Era el cervell de la trama. La resta han quedat en llibertat amb càrrecs. I tot perquè, amb la llei a la mà, no se'ls ha pogut imputar un delicte més greu. Això hauria permès tancar-los, com a mínim, fins al dia del judici. De moment, els Mossos han reforçat la vigilància a les deixalleries. I aquesta pressió policial major sembla que ha donat fruits. De moment, s'ha reduït el nombre de robatoris de coure.

Un dels operatius -l’operació Tèrmits- ha permès detenir 23 persones. Entre elles, hi ha els responsables d’una deixalleria de l’Hospitalet de Llobregat i una altra de Molins de Rei a qui s’acusa de comprar, vendre i fondre el material robat. En un dels robatoris, els lladres es van endur 50 tones d’aixetes, valorades en 2.800.000 euros.  Segons la policia, els lladres eren multireincidents i, entre tots, sumen gairebé dues-centes detencions.

En l’altra operació -Iron- s’han detingut 20 persones. Segons els Mossos, aquest grup estava tan especialitzat en el robatori de metall que tenien la capacitat d’emmagatzemar i mobilitzar el material en funció de quant cotitzava en borsa. La investigació ha permès determinar també un dels canals internacionals de sortida del material sostret. S’utilitzaven vies terrestres de transport fins a Holanda i, d’aquí, a països asiàtics.