Els infants que dinen a l’escola passen un terç de la jornada al menjador del centre. Un espai de migdia que, com que no és lectiu, a vegades queda oblidat en les diferents partides pressupostàries. Ara el Consorci d’Educació aposta per transformar aquesta franja, i impulsar menjadors més acollidors i inclusius.
Atendre millor l’alumnat amb necessitats
No només es tracta d’un canvi físic de mobiliari, perquè l’espai sigui més amable i menys sorollós, sinó que hi ha una transformació de fons, amb més recursos perquè l’alumnat amb discapacitat es pugui quedar a dinar al centre amb els suports que necessiti, un dels principals reclams de les famílies d’infants amb necessitats educatives. En concret, s’han doblat les hores de monitoratge, de 760 hores de suport a 1.444.
Una iniciativa que també ha millorat la formació del personal del migdia. Equips psicopedagògics han estat mesos analitzant el dia a dia d’aquest espai i a partir d’aquí han fet recomanacions perquè els monitors dinamitzin espais de joc i es coordinin millor amb els docents per explicar-los com ha anat el dia quan els infants tornen a classe.

Més català al pati
També es garantiran espais tranquils perquè els infants puguin llegir o fer un joc més tranquil i pausat. Un altre aspecte rellevant ha estat l’actualització del model de licitació del servei de menjador, que ha emfasitzat la proposta pedagògica dels projectes que es presenten i ha incidit també en l’ús del català com a llengua vehicular.
D’entrada ja s’han transformat els menjadors d’11 escoles públiques de la ciutat. S’han renovat taules, s’han pintat espais amb colors neutres i s’han instal·lat panells sonoreductors per rebaixar decibels. Les taules tindran un màxim de sis alumnes i s’han substituït les clàssiques safates de metall o plats de plàstic per vaixella ceràmica.

Els 11 centres públics on aquest Nadal s’ha completat aquesta transformació són l’Escola Ramon Llull, l’Escola Pere Vila, l’Escola Estel-Guinardó, l’Institut Escola Londres, l’Institut Escola Turó de Roquetes, l’Institut Escola el Molí, l’Institut Escola Antaviana, l’Escola Doctor Ferran i Clua, l’Escola la Farigola del Clot, l’Escola Barrufet i l’Institut Escola Projecte.
Durant aquest 2026 es renovaran els menjadors de 12 centres més: l’Escola Rambleta del Clot, l’Escola Calderón de las Barca, l’Escola Víctor Català, l’Escola Collaso i Gil, l’Escola Mas Casanovas, l’Escola Casas, l’Escola Nabí, l’Escola Rius i Taulet, l’Escola Poeta Foix, l’Escola Tabor, l’Institut Escola Eixample i l’Institut Escola Ferrer i Guàrdia.
L’actuació ja acomplerta ha suposat una inversió total de 954.500 € el 2025 i aquest 2026 es destinaran 980.000 € més per als 12 menjadors següents. Una millora dels centres educatius que se suma al Pla clima escola, que garanteix cada any la climatització d’una desena de centres públics.