(ACN/Redacció) Nou revés en matemàtiques. Una prova evidencia que un 41,8 % dels alumnes catalans de 4t de primària tenen un nivell baix (29,9 %) o molt baix (11,9 %) d’aquesta matèria. Superen els estudiants que en tenen un nivell intermedi (37,6%). És la conclusió de les proves TIMMS (Estudi Internacional de Tendències Matemàtiques i Ciències) 2023, que va en la línia d’altres indicadors com les proves PISA. Segons les proves, un 17,5 % en té un nivell alt i un 3,3 %, avançat.

Catalunya, a la cua estatal i europea

Aquest estudi torna a mostrar que Catalunya està a la cua europea, amb una puntuació mitjana global de 489 punts, per sota de la mitjana OCDE (525), la UE (514) i d’Espanya (498). En concret, és un dels tres territoris amb puntuacions més baixes, només superat per França (484) i Xile (444). Les proves TIMMS 2023 van avaluar l’any passat un total de 980 alumnes de 4t de primària procedents de 49 centres educatius.

El rànquing l’encapçala Corea amb una puntuació de 594, seguida del Japó (591) o Lituània (561). Per comunitats autònomes, Catalunya torna a tancar el rànquing amb la tercera amb pitjors resultats de tot l’estat, només al davant de les Canàries (485) i les Balears (473). Les puntuacions més altes les obtenen a Castella i Lleó (522), Astúries (520) i Madrid (519).

Els nois tenen millors resultats en mates

Una altre apunt important és la bretxa de gènere matemàtica. Les alumnes catalanes obtenen 17 punts menys que els nens (481 i 498 respectivament). Pel que fa als nivells de rendiment, si bé l’intermedi és el més freqüent en ambdós sexes, en el nivell alt els nens superen en 6,2 punts percentuals les noies (20,7 % i 14,5 % respectivament).

Millor puntuació en ciències però també a la banda baixa

Pel que fa a les ciències, Catalunya també està a la banda baixa en el conjunt de països analitzats. Amb 502 punts, està per sota de la mitjana de l’OCDE (526), el conjunt de l’estat (504) i la mitjana de la UE (513). El rànquing l’encapçalen Corea (583), Turquia (570) i el Regne Unit (556). Per comunitats, lidera el rànquing Astúries (528) i el tanca Balears (485).

El Departament d’Educació i FP confia a millorar els resultats en les competències cientificomatemàtiques de l’alumnat de l’etapa obligatòria i, al mateix temps, revertir els resultats de les proves. Educació ha posat en marxa el programa Florence per remuntar la competència matemàtica. A més a més, es volen posar en marxa dos postgraus per aprofundir en les competències docents de matemàtiques.

Comparteix a: