
(ACN) El 55 % dels mestres de primària de Catalunya asseguren patir estrès per haver d’atendre alumnat amb necessitats educatives especials i lideren el rànquing d’Espanya en l’informe TALIS (Teaching and Learning International Survey) de l’OCDE. La xifra està per sobre del 42 % de mitjana estatal. En el cas de la secundària, són el 44 % dels docents els que manifesten estrès per aquest motiu, també per sobre de la mitjana estatal (40 %) i de la de l’OCDE (37 %).
D’altra banda, un 49 % dels mestres de primària catalans diuen sentir estrès a l’hora de preparar les classes i un 39 % els professors d’institut. L’estudi mostra que Catalunya és la comunitat on més docents diuen tenir alumnes amb necessitats educatives especials (87 % a secundària i 90 % a primària). Al conjunt de l’estat és un 78 % a secundària i un 82 % a primària, i a l’OCDE, un 77 %.
La Bofill reclama més personal de suport
La Fundació Bofill ha apuntat que darrere de l’estrès dels professionals hi ha sobrecàrrega de feina, falta de recursos per gestionar l’aula, infrafinançament, pressió administrativa o absència d’una política de desenvolupament i capacitació professional reconeguda i de qualitat. En concret, indica que hi ha una “absència de polítiques de suport per fer front a la complexitat”.
La diferència de les dades catalanes amb les de la mitjana europea és un “senyal d’alarma claríssim”, en paraules de la presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, Maria Marcos. Per això, ha demanat posar-se al dia amb equips multidisciplinaris.
Més inversió als centres
En concret, la Bofill fa cinc propostes per millorar la situació. La primera és impulsar un pla d’inversió per augmentar les ràtios d’educador o treballadors socials, psicopedagogs, integradors socials, mediadors o especialistes en inclusió. Aquesta inversió hauria de començar pels centres més vulnerables fins arribar a tots. L’organització afirma que aquest pla no pot estar vinculat a la disponibilitat de finançament extraordinari.