MARTA PONTI, responsable del projecte de museïtzació de l'Institut Menéndez y Pelayo "Som a l'Institut Menéndez y Pelayo, ens trobem a l'aula històrica de l'institut. L'edifici on ens trobem té 80 anys d'història. Per aquest institut hi ha passat tots els canvis polítics i socials de Catalunya des de la Mancomunitat, la República, la Guerra Civil, el franquisme i la transició democràtica. Hem museïtzat l'institut. Expliquem la història de l'educació i els canvis polítics que hi ha hagut al país. El primer terç del segle XX era un centre català, l'educació física i la música tenien una importància en el currículum, els alumnes s'educaven per ser els ciutadans del futur i, per tant, era molt important educar-los en la llibertat. Un exemple n'és que tots els alumnes escollien el director. En aquesta foto hi veiem tots els alumnes que estan escollint el director del Pere Vila. Això no s'ha recuperat mai més. Aleshores això, amb el franquisme, canvia totalment. L'escola ja és totalment transmissiva, memorística, no hi ha opció al debat. L'Institut Menéndez y Pelayo vol ser el punt de partida del museu de la història de l'educació de Barcelona. La nostra proposta és que hi hagués una seu central, però aleshores totes aquestes escoles històriques de l'època del patronat escolar o d'altres, com per exemple el Balmes, que és històrica com la nostra, que poguéssim museïtzar els seus espais com hem fet nosaltres aquí, depenent de les característiques de cadascun dels centres."

L’arquitecte Jaume Mestres va edificar a, principis de segle, l’edifici que ara ocupa l’Institut Menéndez y Pelayo. Ho va fer seguint les instruccions del pedagog Alexandre Galí, tot un renovador del sistema educatiu de l’època. Junts van ser els responsables de crear un centre innovador en el qual l’alumne era el protagonista. L’arribada del franquisme, però, va acabar amb aquest projecte.