La normativa sobre túnels urbans ha avançat des de l’inici de la construcció, sis anys abans de la inauguració. Per això, en l’àmbit de la seguretat és on es podrien implementar mesures més ambicioses. Per exemple, construint un envà central als túnels que separi completament els dos sentits de circulació per evitar que el fum es propagui en cas d’incendi.
L’assignatura pendent, però, sempre ha estat la manca de voral en alguns trams. L’ampliació dels túnels és una mesura costosa i impossible d’aplicar en zones on no hi ha més espai. I perdre un carril no sembla una bona opció en una via avesada a les retencions.
A ningú no se li escapa que aquesta infraestructura urbana també té inconvenients: és un tall a la ciutat en aquells trams, la majoria, que estan descoberts. No sense tensions amb les associacions de veïns, el govern municipal ha pres la decisió de començar al juliol les obres per cobrir un tram de 180 metres a Horta-Guinardó. Els veïns de Gràcia, Nou Barris i Sarrià – Sant Gervasi volen ser els següents de la llista.
Estalvi energètic
Una de les mesures que ja s’estan implementant és el canvi de la il·luminació. En trams del túnel de la ronda del Litoral que hi ha a tocar de l’Hotel Arts i la torre Mapfre ja s’hi han instal·lat pantalles de llums LED per millorar l’eficiència energètica. Cal tenir en compte que la despesa en manteniment i energia de les rondes ascendeix a nou milions d’euros cada any.