La fundació alerta que la reducció pressupostària a Catalunya no ha estat prou sensible a aquells sectors en pitjors condicions socials i econòmiques i assegura que des de 2010, el pressupost en educació s’ha reduït un 13 %  mentre que la caiguda del pressupost general de la Generalitat ha estat d’un 9,8 %.

L’informe és una anàlisi detallada de  les principals mesures de la política educativa desplegades pels darrers dos governs de la Generalitat, entre 2011 i2013 i avalua fins a quin punt les mesures polítiques adoptades responen únicament als condicionaments de la crisi econòmica i l’austeritat, externs al sistema educatiu, o bé expressen unes opcions polítiques determinades.

Educació zero-tres

Per primera vegada, la caiguda de demanda en la primera etapa de l’educació infantil, dels zero als tres anys, és inferior a l’oferta total de places públiques, sense que es pugui atribuir -assegura la fundació- a causes demogràfiques. Una panorama que passa a la majoria de municipis catalans, a excepció pràcticament de Barcelona. La fundació assegura que el Departament d’Ensenyament ha impulsat un canvi radical de model de suport a l’educació infantil. El pla 2004-08 de creació de 30.000 places d’escoles bressol, impulsat pel govern tripartit, va augmentar sensiblement l’oferta de places i va comportar importants implicacions financeres al govern de la Generalitat. L’any 2010, diuen, el departament va finançar amb 1.875 € cada plaça d’escola bressol municipal (equivalent aproximadament a 1/3 del cost de la plaça). Aquest model assumia el finançament a terços, entre Generalitat, Ajuntament i famílies. Ara, la Generalitat ha reduït fins a un 52 % l’aportació a les escoles bressol municipals.