Històricament, el primer estímul que reben només començar l'any els que segueixen les campanades per televisió, sol ser un anunci d'una beguda alcohòlica. La pressió de màrqueting per part de marques de cervesa, de cava, de vi, de licors... s'intensifica encara més durant les festes. Col·laboren a la sensació generalitzada que durant l'època nadalenca es pot ser més permissiu amb els excessos. Ara bé, els experts alerten dels perills de banalitzar el consum d'alcohol. JOAN RAMON VILLALBÍ, Agència de Salut Pública: "Són un moment de recaiguda per algunes de les persones que estan en tractament i que volen deixar de beure perquè potser les persones del seu entorn banalitzen el consum i no són conscients que per moltes d'aquestes persones la tria no és entre una mica i molt, sinó entre gens i molt." GUILLEM MARTÍNEZ: "Es calcula que al voltant del 15 % de les persones que beuen habitualment alcohol acaben patint-ne l'addició. Projecte Home alerta, a més, que és una problemàtica que cada vegada comença amb menys edat. Situen l'inici de consum d'alcohol dels joves que atenen als 13,6 anys." La manca de maduresa els fa més propensos a recaigudes. Per això durant aquestes dates reforcen la prevenció. ORIOL ESCULIES, director de Projecte Home: "Hi ha molts nois i noies que tenen pautat no assistir a determinades celebracions de Nadal perquè creiem que està massa fràgil al moment del tractament i creiem que no superarà una exposició continuada a l'alcohol." També demanen la col·laboració de les famílies amb algun membre en tractament que es posin a la seva pell i retirin l'alcohol de les trobades nadalenques.

“Les festes de Nadal són un moment de recaiguda per a algunes de les persones que estan en tractament i que volen deixar de beure perquè, sovint, les persones del seu entorn banalitzen el consum i no són conscients que per a moltes d’aquestes persones la tria no és entre una mica i molt, sinó entre gens i molt”, assegura Joan Ramon Villalbí, de l’Agència de Salut Pública de Barcelona i coordinador del Grup de Treball sobre Alcohol de la Societat Espanyola d’Epidemiologia.

Villalbí afegeix que el risc de recaiguda o d’inici d’una addició a l’alcohol també s’incrementa per aquestes dates a causa de l’increment de la pressió de màrqueting de les marques de begudes alcohòliques, ja sigui a través d’anuncis o patrocinis d’esdeveniments.

La Societat Espanyola d’Epidemiologia alerta que l’alcohol continua sent una de les principals causes evitables de malaltia i de mort, i que el consum esporàdic o puntual també pot provocar efectes negatius sobre la salut. A Espanya se n’ha rebaixat el consum des dels anys 70, que era de 19 litres d’alcohol pur per habitant a l’any, fins als 10 litres actuals. Per contra, ha augmentat la freqüència del consum excessiu i les borratxeres entre els joves, que s’ha duplicat els últims 20 anys.

De fet, Projecte Home també ha detectat que l’inici del consum d’alcohol s’ha avançat. Se situa, de mitjana, en els 13,6 anys, en el cas dels joves que han atès. Oriol Esculies, director de Projecte Home, assegura que “no es pot culpar els menors i els joves de beure massa alcohol perquè només són un reflex del comportament dels adults, que són els qui més beuen alcohol, els que el produeixen, el distribueixen i l’anuncien massivament”.