L’Ajuntament ha confirmat que les cercaviles de Sant Medir que s’organitzen cada any als barris de Sarrià i de Sant Gervasi podran finalment celebrar-se, tot i que la Guàrdia Urbana ha estat a punt d’impedir-ho. La policial local entenia que els camions des d’on es llancen els caramels no podien circular amb gent dreta i deslligada. El consistori ha acabat autoritzant les rues, però de cara a properes edicions, el gerent de Sarrià – Sant Gervasi, Carles Esquerra, ha alertat que no les permetrà com s’han fet fins ara si no s’aprova abans un decret específic que les autoritzi.

 

 

La polèmica arrenca amb la cercavila de Sarrià del 4 de gener passat, organitzada per donar la benvinguda als carters reials, i que es mou amb camions “disfressats” de carrosses. Va ser aleshores quan la Guàrdia Urbana va alertar l’Ajuntament del districte que una normativa municipal de seguretat viària insta a prohibir que a les caixes d’aquests vehicles pugui pujar-hi gent.

La directora dels Serveis al Territori de Sarrià – Sant Gervasi, Iria Garcia, coneixedora que el mateix sistema de transport s’utilitzaria també per Sant Medir, va convocar el 23 de gener passat a una reunió la Federació de Colles de Sant Medir, en el transcurs de la qual es va comunicar que els camions no podrien participar en la desfilada del 2 de març. “Va ser com dir-nos que no hi hauria Sant Medir”, ha assegurat a BTV el president de la Federació de Colles, Josep Antoni Torralba, qui ha explicat que els va respondre que ja s’havien contractat 52 tones de caramels, i que tampoc no podien assumir el cost d’incorporar més carros de pagès. “Paguem un lloguer de 1.200 € per cada carruatge, amb capacitat per a només sis romeus. En un camió caben, en canvi, fins a 14 persones, i és molt més barat”. En total, l’entitat es gasta més de 400.000 €, i tan sols un 10% es cobreix amb subvencions.

 

 

Torralba no entén la decisió perquè “anar en cercavila, darrere de les bandes, seguint un itinerari tancat al trànsit i a una velocitat màxima de 10 km/h, no pot estar subjecte a una normativa pensada per al dia a dia”. Després de “moure uns quants fils”, l’Ajuntament va fer-li saber, però, que feien marxa enrere, que la celebració es faria com sempre, i que els camions acompanyarien els carros, els burros i els cavalls, almenys aquest any. “Però no està clar què passarà el 2014“, afirma Torralba, “s’ho volen mirar, per tal, suposo, d’unificar criteris i que s’actuï igual a cada districte“. El que sí que no faran les colles és, un cop acabada la festa, seguir transitant amb els camions. “Altres anys anàvem així fins a Sant Cugat”.

 

 

La Federació de Colles ha decidit, a més, tirar la casa per la finestra i contractar enguany, tant per a la cercavila de Gràcia com les de Sarrià-Sant Gervasi, un servei auxiliar que, a peu de carrer, controli que cap nen s’apropi als camions, per tal d’evitar desgràcies com la de Màlaga d’enguany en què un nen va morir atropellat quan tractava de recollir uns caramels del terra. Aquesta era la principal preocupació que es va fer arribar des del districte de Gràcia. De fet, la regidora de Gràcia, Maite Fandos, ha defensat en diverses ocasions la festa tal com s’ha estat duent a terme fins ara, i aquest districte no ha posat mai en qüestió la seva cercavila, que aquest any se celebra el dissabte 2 de març, cosa que només passa quan Sant Medir cau en diumenge. Aquell mateix dia es farà la cercavila de Sant Gervasi, i un dia abans, el dia 1, la de Sarrià.