Els resultats de l’estudi salten a la vista: 2.700 estudiants de 39 escoles de Barcelona van fer tests durant quatre dies diferents. La resposta dels alumnes va ser més lenta i menys conscient justament en els dies en què hi havia més contaminació a Barcelona. Unes evidències suficients, segons els autors, per actuar sobre el terreny. “Al voltant de les escoles s’hauria de pacificar el trànsit”, assegura Xavier Bassagaña, investigador ISGlobal, que afegeix que “s’ha demostrat que l’estona en què els nens respiren més contaminants és quan van a l’escola, per això caldria limitar que els pares puguin deixar els nens a la porta del centre amb cotxe”.

Basant-se en l’estudi, aquest dimecres la tinenta d’Urbanisme de l’Ajuntament, Janet Sanz, va posar sobre la taula al programa de betevé ‘bàsics’ la possibilitat de fer actuacions: “L’objectiu és aconseguir desenvolupar, no una zona de baixa emissió global, però sí zones més petites vinculades als centres més vulnerables: escoles i centres sanitaris”.

L’associació que agrupa les AMPA del districte està d’acord amb la necessitat de pacificar, però adverteix que aquest tipus d’actuacions poden tenir conseqüències derivades no desitjables. “Estem contents que l’Ajuntament vulgui oposar-hi remei però cal mirar que la millora de l’espai públic no impliqui l’expulsió dels veïns a causa de la gentrificació”. Per això creuen que cal vigilar que les pacificacions no comportin alhora una elitització de les escoles.