Un any més la prova d'avaluació de competències bàsiques revela que la matèria que més dominen els alumnes de sisè de primària són les matemàtiques amb un 8,1, cinc dècimes més que l'any passat. En segon lloc hi ha la llengua catalana, amb un 7,5, seguida molt de prop per la castellana i, finalment la llengua anglesa. D'aquesta gràfica, per tant, en detaca, primer de tot, que el català recupera posicions després que el curs passat caigués a l'últim lloc, i també l'empat gairebé tècnic entre llengua catalana i castellana, que demostra, segons Ensenyament, que qui és bo en català, també ho és en castellà. IRENE RIGAU, consellera d'Ensenyament "Perquè el que estem treballant és la competència comunicativa, la competència d'expressió, la capacitat de llegir, de redactar, d'ordenar el pensament (...) Si hi haguéssim de fer per hores ens sortiria molt diferent hores en llengua catalana i hores en llengua castellana." També positiu és que creix el percentatge d'alumnat que es manté als nivells alts d'aprenentatge, que en el cas de les matemàtiques són tres de cada deu, mentre que es redueix el de l'alumnat que es considera que té un nivell baix, que com a norma general es mantenen per sota del 15%, objectiu establert per a 2018. L'assignatura pendent, en canvi, és reduir les diferències entre centres públics i privats, sobretot en llengua catalana. Matèria en què als privats hi ha un 8% més d'alumnes amb un nivell alt, i un 7% menys que el tenen baix. De les dades d'enguany, un altre titular: la millora en els 96 centres on s'han fet auditories perquè un 30% de l'alumnat no assolia les competències bàsiques de llengua i matemàtiques. En el cas del català la mitjana en aquests centres ha passat del 5,3 al 6,2 i, en matemàtiques, del 5,8 al 7,1.

Els resultats revelen que els alumnes de sisè de primària dominen, especialment, les matemàtiques. En aquesta assignatura l’alumnat ha tret una mitjana de 8,10 (cinc dècimes més que l’any passat); en segon lloc hi ha la llengua catalana amb un 7,55 (el curs anterior va ser un 7,11); en tercer lloc s’hi situa la llengua castellana amb un 7,54 (el 2013 va ser un 7,30), i finalment l’anglesa, amb un 7,51 (l’any passat va ser un 7,30). Amb aquestes dades a la mà el Departament d’Ensenyament es mostra satisfet de la feina feta. D’una banda destaca l’empat gairebé tècnic entre la llengua castellana i la catalana, un fet que per ells evidencia que qui és bo en català ho és també en castellà. També posen l’accent en l’augment dels alumnes que es considera que tenen un nivell alt, en llengua catalana ja són el 25 %; en llengua castellana, el 24,8%; en anglès, el 27,3, i en matemàtiques el 31,2%. A l’altre costat, els alumnes que es considera que tenen un nivell baix s’han reduït en la majoria de casos: en llengua catalana representen un 14,6%; en llengua castellana, un 14,5%; en matemàtiques un, 14,0%, i en llengua anglesa, un 15,9%. L’objectiu establert per a 2018 era baixar del 15%.

Una de les assignatures pendents, en canvi, és la reducció de diferències entre els centres públics i els privats. En llengua catalana, per exemple, als centres privats hi ha un 30,6% d’alumnat amb un nivell alt, una xifra que cau fins al 22% en el cas de les escoles públiques. Encara en llengua catalana, als centres privats hi ha un 9,8% d’estudiants amb nivell baix, mentre que als públics la xifra arriba al 17,3.

El Departament d’Ensenyament ha aprofitat la presentació de les dades per valorar l’efecte de les auditories que s’han fet a 96 centres on més del 30% dels alumnes no assolien les competències bàsiques en llengua i matemàtiques. La consellera Irene Rigau ha destacat la millora que han experimentat aquestes escoles. En matemàtiques, per exemple, la nota mitjana en aquests centres ha passat del 5,89 al 7,10; en llengua catalana, ha pujat del 5,31 al 6,26; en llengua castellana, del 5,79 al 6,47, i en llengua anglesa l’increment ha estat més lleu, del 5,21 al 5,79.

Rigau també ha explicat que en un d’aquests centres, del Prat de Llobregat, s’ha decidit començar de zero per poder encarar les millores que consideren que necessita l’escola, de manera que es tancarà administrativament i es tornarà a obrir amb el mateix alumnat, però amb un equip directiu i projecte nous. En aquest cas, el departament farà un canvi de destinació del professorat a altres escoles de la comarca, malgrat que si es comprometen amb el projecte nou es podrien quedar.