En l’informe de 2012, la síndica de greuges fa constar que ha trobat a faltar la ferma voluntat política per part de l’Ajuntament de treballar perquè la gent tingui casa “en lloc d’esperar eternament que el mercat immobiliari s’autoreguli i solucioni el problema de la gent que no pot pagar-se-la”. Maria Assumpció Vilà considera que el Consorci de l’Habitatge, nascut per afavorir una política pròpia que prioritzi les necessitats d’habitatge assequible, “no té capacitat de resposta a la majoria de les 27.000 sol·licituds inscrites al registre”.

L’Ajuntament de Barcelona ha revindicat aquest dimarts que és l’única administració que amplia les partides pressupostàries per a l’ajuda a l’habitatge, mentre que la Generalitat i el Govern espanyol les redueixen. Des del consistori asseguren que “comparteixen les reflexions i la sensibilitat de la síndica” en aquesta matèria. Durant el 2012, l’Àrea de Qualitat de Vida municipal va atorgar fins a 2,7 milions d’euros destinats a l’habitatge. Es van tramitar 799 ajudes per pagar deutes de pisos (1,5 milions d’euros provinents de la Generalitat), es van fer 5.309 assessoraments jurídics gratuïts, i es van adjudicar 117 pisos d’emergència.

Durant tot l’any passat la síndica va rebre 80 queixes relacionades amb l’habitatge públic o per desnonaments. Vilà veu necessari fer més inversió i elaborar un pla de xoc per a la creació d’un parc públic de pisos i, com a idea, proposa “que els pisos de bancs i caixes procedents de processos de desnonament que ara estan buits es posin a disposició de les administracions i s’ofereixin en règim de lloguer social, a un preu d’entre 150 i 200 euros”.

També en l’àmbit social, la síndica ha rebut 26 queixes d’immigració i bona part estan relacionades amb l’ordenança del civisme. Vilà critica que la normativa resulta “ineficaç” quan els sancionats són persones vulnerables.

Queixes pel Bicing

Però el capítol que més queixes ha generat és el del transport públic i circulació, amb 336 demandes. Bona part de l’increment té a veure amb les denúncies pel Bicing. La síndica n’ha rebut 122 i, la majoria, eren contràries al projecte d’augmentar el preu del servei. La defensora dels ciutadans ha tramitat les queixes en un únic expedient i ha conclòs que el Bicing necessita “millorar la qualitat del servei i l’eficiència econòmica”.

L’informe 2012 de la defensora dels barcelonins alerta també de l’increment de queixes de ciutadans molestos pels problemes derivats de l’oci nocturn. Durant el 2012 la síndica va rebre 42 queixes per l’ús i el manteniment de l’espai públic i també ha notat que s’han disparat les reclamacions col·lectives amb més d’un miler de signatures de ciutadans “crítics amb la inacció municipal”. En aquest sentit, Maria Assumpció Vilà posa l’accent en determinats punts de la ciutat on els problemes han “esdevingut crònics o porten camí de fer-ho”, com ara algunes places de Gràcia; el carrer de Blai, al Poble-sec, o l’anomenat “triangle lúdic” del Poblenou. Les dades presentades per la síndica contrasten amb les que va oferir a principis d’any el consistori, que va assenyalar que al llarg de 2012 havien disminuït un 7,7% amb 4.534 incidències menys relacionades amb el soroll que el 2011.

La síndica ha suggerit estudiar la possibilitat que els locals d’oci nocturn es facin càrrec d’una part de les despeses de les conductes incíviques i vandàliques dels clients.