Espanya és un dels països més visitats del món. L'any passat ocupava la quarta posició en el rànquing mundial, però en canvi només el 20% de les empreses del sector turístic disposen d'un departament d'innovació. Els recursos que s'hi destinen encara són pocs, però el 2011 per primer cop la despesa de les empreses turístiques en innovació va créixer. Un canvi que lideren les petites empreses i en què Barcelona esdevé un referent. JOSEP FRANCESC VALLS, catedràtic d'ESADE i coautor de l'estudi "Des del punt de vista de marca de la ciutat, des del punt de vista de suport d'infraestructura i des del punt de vista de sector públic i privat treballant plegats, és la que més avançada tenim en aquests moments en l'àmbit mundial." El context de crisi fa preveure una davallada del turisme interior aquest estiu, que pot ser compensada per l'arribada de més turistes estrangers. Però per atreure més clients cal distanciar-se d'un model obsolet: el de sol i platja. JOSÉ LUIS ZOREDA, vicepresident d'Exceltur "El problema de España es un problema de desarrollo de producto, estamos anclados en el sol y playa, el producto de los años 60 como todos los atributos con los que queremos competir, precio por encima de todo." Una part del sector també veu riscos en la innovació. JOAN MOLAS, president de CEHAT "El coste de intermediación de las nuevas tecnologías y el coste de intermediación en Internet en algunos momentos está muy por encima del coste que teníamos con las agencias de viajes convencionales." L'informe també fa un toc d'atenció a les administracions. Les retallades de recursos públics estan perjudicant l'esforç de l'empresa turística per innovar. Per això reclamen noves vies de col·laboració publicoprivada.