Per baixar les escales, cal situar-se davant de la persona a qui volem ajudar i, sobretot, aturar-se al capdavall. D'aquesta manera, sap que no li queda cap esglaó per baixar. Aquesta és només una de les estratègies que els agents de la Guàrdia Urbana han après avui. Amb ulleres que recreeen diferents discapacitats visuals, s'han posat a la pell de persones amb aquest tipus de problemes. "Damos al mando... nos va a emitir una señal... y nos dice toda la información que aparece visualmente." És aquest mateix comandament el que els permet activar el senyal acústic dels semàfors, encara que, de moment, aquesta tecnologia no està implantada al 100% dels passos de vianants. DOLORS LUNA, cap de la Unitat d'Autonomia Personal de l'ONCE "Els donem petites estratègies de com atendre la persona cega. En donar-li informació verbal, quina és la millor manera. Si l'han d'acompanyar a algun lloc, creuar un carrer o etcètera, com ho han de fer correctament..." Més enllà de casos pràctics, però, el curs també ha servit als agents per aprendre a detectar els problemes que aquestes persones es troben al carrer. Els obstacles a les voreres o els camions de càrrega i descàrrega són dels casos més habituals. CARLES REYNER, portaveu de la Guàrdia Urbana "Tu vols fer el millor servei i resulta que estàs sobreprotegint-los, que els estàs limitant l'autonomia, que no entens exactament què és el que els passa... i mitjançant aquestes trobades que estem fent amb l'ONCE ens ajuda a entendre millor què és el que ells necessiten i donar un millor servei." En aquesta primera edició del curs hi han participat representants de les unitats policials dels diferents districtes de la ciutat. L'objectiu ara és estendre aquesta formació entre els agents de proximitat.

En un curs que ha durat tres hores, representants de les unitats policials dels diferents districtes de la ciutat han après estratègies per millorar l’atenció a les persones amb problemes de visió. Tècnics en rehabilitació de l’ONCE els han ensenyat, per exemple, a ajudar-les a baixar unes escales o a travessar el carrer. Es tracta de la primera edició del curs, però l’objectiu ara és estendre aquesta formació entre tots els agents de proximitat de la ciutat.

Els participants d’aquest dimarts han pogut experimentar en primera persona com ho viuen els afectats a través d’unes ulleres que recreen diverses patologies visuals. Agrupats per parelles, un altre company els ha ajudat a moure’s pel carrer. Més enllà de casos pràctics, però, el curs també els ha servit per aprendre a detectar els problemes que aquestes persones es troben al carrer. Els obstacles a les voreres o els camions de càrrega i descàrrega són les dificultats més habituals.