Matemàtiques, ciències i comprensió lectora són les matèries que s’avaluen cada tres anys en les proves PISA i que es fan a tot Europa. Segons les últimes dades, que corresponen als exàmens de 2015, Catalunya supera els 500 punts en els tres àmbits i ha pujat 12 punts en ciències. Tot i que se sobrepassin les mitjanes espanyola i europea, Bonal afirma que no podem parlar, encara, d’una millora del rendiment educatiu fins que “aquestes xifres no siguin estables”. Explica que, en molts casos, “els resultats d’un mateix país o regió són volàtils” i poden variar molt d’un any a altre.
A més, també atribueix el repunt de Catalunya al descens de la mitjana d’altres indrets d’Europa, ja que “en aquesta edició, per un motiu desconegut, la mitjana dels països ha baixat”. Bonal ha recordat que els resultats de l’informe no són fruit d’una única causa i que encara s’han d’analitzar per treure’n conclusions significatives pel que fa a les estadístiques. Tot i això, creu que l’estabilitat legislativa, la formació en competències bàsiques i l’augment del rendiment escolar dels infants immigrants són raons que ho podrien explicar.
Les proves PISA són el referent mundial en matèria d’educació, però el professor recorda que no en són les úniques i que avaluen paràmetres molt concrets. En la mateixa línia s’ha pronunciat la Federació d’Ensenyament de CCOO. Han emès un comunicat en què reconeixen l’esforç del programa però lamenten que “no valora els sistemes ni les polítiques educatives i s’extralimita el valor de les seves dades”. Així doncs, consideren que l’informe és “qüestionable” perquè només avalua alguns aspectes vinculats al capital cultural de l’entorn de l’alumne.
Des de CCOO recorden, a més, que els resultats d’aquest informe “s’han obtingut en un context de brutal reducció de despesa pública”. Diuen, doncs, que no comparteixen la valoració “triomfalista” del Departament d’Ensenyament.