Un estudi elaborat anteriorment ja afirmava que existia una relació entre l’exposició dels nens a la contaminació atmosfèrica procedent del trànsit i el desenvolupament de l’atenció i la memòria a llarg termini. El que es van proposar amb aquest estudi des de l’Institut de Salut Global (ISGlobal) era determinar si també hi havia efectes a curt termini. Per això, els científics van realitzar quatre visites a 39 escoles de la ciutat i van fer seguiment d’uns 2.700 estudiants. En cada sessió, els alumnes havien de respondre uns tests en un ordinador. Després, s’encreuaven els resultats de les proves amb els nivells diaris de diòxid de nitrogen i de carboni elemental d’aquell dia.

L’equip va provar que un increment dels nivells de contaminació comportava una disminució de l’atenció dels alumnes. L’estudi puntualitza que els dies en què els nens estaven exposats a uns nivells de contaminació més elevats “la seva resposta era més lenta i menys conscient”. Per això, Jordi Sunyer, investigador de l’ISGlobal i catedràtic de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), conclou que “cal evitar la contaminació atmosfèrica a l’entorn dels centres escolars”.