Els autors han arribat a aquestes conclusions arran de dades que aporten les proves d’adquisició de competència matemàtica PISA 2012 a Espanya. Josep Oriol Escardíbul ha explicat, en declaracions a Europa Press, que l’assignatura de matemàtiques “és la més neutra” per fer aquest tipus d’anàlisi i també és “la que va estudiar en profunditat el darrer Informe PISA”.

L’estudi detalla que quan un centre educatiu concentra un nombre d’immigrants per sota del 30 %, la puntuació a les proves PISA és semblant entre alumnes autòctons i immigrants (492 i 439 punts respectivament). Quan aquesta xifra s’enfila per sobre del 30 % els resultats dels autòctons baixen fins als 481 punts, i quan arriba al 40 % els alumnes immigrants redueixen la puntuació fins a 418.

Segons han dit els autors, la titularitat del centre té “una manca de rellevància” en els mals resultats de l’alumnat, ja que asseguren que “els resultats dels centres privats concertats i privats independents no són significativament diferents dels dels centres públics”. També han advocat perquè els centres “distribueixin de forma més equilibrada l’alumnat immigrant”.