Els micròfons del locutori de la universitat esperen que alguna veu els doni vida, mentre els estudiants preparen el contingut de l'informatiu. Ho fan en un taller integrat, envoltats dels companys que preparen material escrit, per a web i televisió. Conscients que hauran de treballar en equip, negocien els temes que tractaran abans de posar-se en marxa. Coordinar esforços és, de fet, una de les dificultats dels joves que es podrien dedicar a fer ràdio en el futur. L'altra: l'omnipresència de la imatge. MANUEL BORRELL, professor de ràdio de la UPF "El pes de la imatge és molt rotund, és molt contundent. El pensament de la gent que està estudiant periodisme es fa en clau d'imatge. A través del contacte que ara tenen amb la ràdio aquesta idea la van modificant. És veritat que la ràdio no té imatge, la qual cosa no vol dir que la ràdio no suggereixi imatges." Els alumnes reconeixen que encara tenen poca experiència en la matèria, però consideren que hi ha moltes possibilitats per innovar i experimentar en l'àmbit de la ràdio, sobretot a Internet. Pel que fa als hàbits de consum, segons el professorat, la meitat dels alumnes l'escolten de manera regular, però ja no ho fan com els seus pares. MARIA GARCIA, estudiant de periodisme de 3r curs "La veritat és que poder accedir als continguts que volem a l'hora que volem en el temps que podem fer-ho és fonamental, poder tenir la ràdio a la carta a internet està molt bé." Aquesta és la primera de set setmanes de pràctiques. Un taller en què descobriran, a través de l'experiència, les opcions que els ofereix aquest mitjà. Alguns, fins i tot, hi podrien descobrir la seva vocació. AINA SOLEY, estudiant de periodisme de 3r curs "Jo sempre m'he imaginat que ha de ser reconfortant saber que com a locutor, els oients tenen una percepció de tu i s'han acostumat a integrar-te en el seu dia a dia." "I això és tot, us esperen a la ràdio UPF a l'informatiu de la 1 del migdia..."
La manera com la societat consumeix els continguts elaborats pels mitjans de comunicació ha canviat de la nit al dia amb la irrupció d’Internet i l’evolució de les tecnologies de telecomunicacions. L’ús que en fan els joves universitaris, que són nadius digitals, n’és un exemple clar. Els estudiants afirmen que escolten més ràdio per Internet que a través de les ones hertzianes. És a dir, consumeixen continguts a la carta i en format de “podcast”, i trien com volen fer-ho i des d’on.
Una redacció integrada
Des de la Facultat de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra, els futurs periodistes aprenen a comunicar des d’una redacció que integra l’aprenentatge de televisió, ràdio, premsa i Internet. Formats en aquest espai transmèdia i conscients que encara tenen poca experiència, els estudiants miren endavant i pensen en una professió que camini cap a l’experimentació i la innovació. Troben a faltar més continguts sobre cooperatives i periodisme ciutadà a l’ensenyament reglamentari i confien que Internet els posarà les coses fàcils perquè permetrà rebaixar el preu per elaborar continguts.