Nines per a les nenes i dinosaures per als nens? Jugar forma part del desenvolupament dels més petits. Per tant, asseguren els experts, és important saber quin tipus de joguines triem. En els últims anys el toc d'atenció s'ha posat en el fet que moltes d'aquestes joguines envien missatges sexistes i estereotipats. Sovint són els mateixos fabricants els qui ho donen per fet i ho venen d'aquesta manera. Tot i així, a les botigues de joguines hi veuen canvis. MATI MISMÁS, responsable d'una botiga "Sí que abans es mirava més que els nens tinguessin joguina en blau i les nenes joguina en rosa. Ara la veritat és que ho tenim tot barrejat i la gent compra per temes. No per a nen o per a nena." "De la mateixa manera que una nena pot jugar a cotxes o camions, un nen pot tenir estris de cuina, que també els agrada." Tot i així hi ha qui creu que som nosaltres mateixos els qui passem valors als nens sense ni tan sols adonar-nos-en. "Es posa arracades a les nenes ja des de molt petites, vestim les nenes d'una manera determinada, no juguem a futbol amb les nenes... no sé, sembla evident." Una preocupació que es reflecteix, entre d'altres, en la darrera campanya de la Generalitat, que reclama que a través del joc es transmetin valors d'igualtat, que s'allunyin de rols assignats a nens i a nenes. MONTSE GATELL, presidenta de l'Institut Català de la Dona "Que les decisions que prenguem sobre quines joguines regalem als nostres fills i filles per aquesta campanya de Nadal o de Reis, podem estar donant inputs i construint un discurs a l'entorn del gènere." El foment de valors com la igualtat és un treball de fons, diuen els experts, que s'ha de començar quan els nens són petits, i implica un esforç conjunt, des de les administracions, les escoles i el nucli familiar.

Aquests dies, els més petits estrenen un munt de joguines que els porten els Reis, el Pare Noel o les caga el tió. A banda d’acomplir els seus desitjos, convé que els seus pares siguin conscients de si són adequades per a l’edat de cada nen, i també del que els aporten.

Pel que fa als estereotips relacionats amb el sexe, les tendències van canviant. Des d’entitats educatives de diversos àmbits s’ha fet un esforç per treballar-hi, però hi ha la sensació que encara tenen molt camí per recórrer. Alguns compradors consideren que triar joguines per a nens o per a nenes no té cap sentit, però Gatell creu que sovint els consumidors trien i fan selecció en funció del sexe sense ni tan sols adonar-se’n: “Aquest és el problema real, cal un canvi de conducta”, assegura.

Els experts insisteixen que s’ha de treballar des de la base, fomentant valors com la igualtat de manera conjunta entre tots els actors socials, des de la família fins a l’escola o les administracions. Amb aquest objectiu, l’Institut Català de les Dones promou aquests dies la campanya “Trenquem estereotips”, que llança els següents missatges pel que fa a la tria de joguines per als nens i nenes.