La realitat que ens envolta ha de servir per aprendre. Això és el que defensa el psicòleg infantil Jaume Funes. Però com es pot aprendre de la crisi del coronavirus? El primer pas, segons l’expert, és no sobredimensionar aquesta realitat. “Sempre hem d’evitar col·locar pors innecessàries en les vides petites”, diu. Per això cal que les famílies i els mestres facin “una lectura tranquil·la de la realitat”.

Aprenentatges del coronavirus

A l’aula, en canvi, explica que una crisi com aquesta es pot convertir en una oportunitat per ensenyar, per exemple, a diferenciar un bacteri d’un virus i veure com funciona en el cos humà. Però també pot servir per donar importància als hàbits d’higiene ―perquè cal rentar-se les mans sovint― o per aprendre a protegir-se de malalties, no només les respiratòries: “Als adolescents els pot servir per discriminar si val la pena saber fer servir el preservatiu, no la mascareta que no serveix per res”.

Però l’aprenentatge no s’acaba a les aules i Jaume Funes defensa que a partir d’aquesta crisi poden sortir més debats com, per exemple, el de buscar culpables dels nostres problemes. “Tota crisi té un xino”, comenta Funes referint-se a l’estigmatització que ha viscut la comunitat xinesa per ser en aquest país on s’ha originat la crisi.

Que no ens privi d’estimar-nos

Funes recorda, però, que l’alerta no ens pot privar de viure: “A no sé que sigui una situació greu, que no ho és, les pautes de prevenció no poden anar en contra de les relacions, de l’amistat, de l’estimar-se, el relacionar-se, el viure…”.