panot barcelona detall fulla groga
Vicente Zambrano

L’anunci aquest matí que l’Ajuntament de Barcelona vol renovar el panot per fer-lo més innovador i sostenible ha deixat dubtes enlaire i immediatament les xarxes s’han omplert de teories sobre quins seran exactament aquest canvis en l’emblema icònic de la ciutat. Davant l’augment d’especulacions, Janet Sanz, tinenta d’Urbanisme de Barcelona, ha sortit al pas i ha concretat en un fil al seu compte personal de Twitter que “el disseny tradicional del panot no canviarà” i que la única diferència que hi haurà serà en el seu procés d’elaboració. També ha titllat de “fake news” tota informació que asseguri el contrari.

Segons les explicacions de Sanz, el concurs públic a empreses i professionals que ha obert l’Ajuntament és per “buscar nous materials, més innovadors i sostenibles, per adaptar-lo als nous reptes climàtics”. L’objectiu, ha apuntat, és que els nous carrers de la superilla de Barcelona siguin més sostenibles, i per això el panot desapareix de l’asfalt i tindrà un paper molt més destacat en zones de façana i encreuaments.

Del “panot del segle XXI”, com l’ha batejat la convocatòria, se’n valoraran aspectes com les emissions de CO2 en fabricació i transport, l’ús de materials reciclats, la rebaixa de recursos utilitzats o la reducció de residus durant les obres. Igualment, se’n tindrà en compte la permeabilitat per millorar el cicle de l’aigua, la durabilitat i les característiques físiques i mecàniques.

240.000 euros per renovar el panot de Barcelona

Les propostes es poden presentar fins al 21 d’abril i han d’incloure, a més de les activitats de recerca, la fabricació de prototips per cobrir 1.000 metres quadrats de superfície. Les vuit millors podran entregar una proposta millorada en una segona fase del concurs. El nou panot de Barcelona guanyador s’estrenarà a l’espai públic en una prova pilot.

En total, l’Ajuntament hi ha destinat un fons de 240.000 euros, amb un màxim de 80.000 per projecte. El concurs s’emmarca en el projecte de la superilla de l’Eixample, que vol recuperar espai públic per als vianants i promoure una societat més verda.