Els veïns dels blocs interiors entre els carrers de Portlligat i Aiguablava tindran en un any una accessibilitat i una connexió millors amb la resta del barri. Aquest grup de veïns van començar a mobilitzar-se fa uns quatre anys per demanar millores als seus blocs, aïllats urbanísticament de la resta de la Trinitat Nova.

Les obres milloraran les condicions actuals de mobilitat, enllumenat, accessibilitat i serveis com ara el clavegueram. Construïts a la dècada dels 60, els interiors d’aquesta illa pertanyen a un tipus d’urbanització antiga que no tenia en compte  l’accessibilitat. Fins a data d’avui les administracions no s’havien plantejat fer una intervenció per resoldre les barreres arquitectòniques, els traçats i la seguretat des d’una perspectiva de gènere.

Escales i murs que aïllen

L’urbanisme dels interiors d’illa entre els carrers d’Aiguablava i Portlligat és del tot caòtic. L’accés als habitatges és fa a partir de jocs d’escales que salven els desnivells entre tots dos carrers. “Els nostres habitatges ja tenen 60-65 anys i pràcticament els interiors són com eren originalment”, explica Antonio Zapata, un veí de l’illa. “Han fet petites remodelacions, perquè abans els carrers eren de terra, però s’ha avançat molt poc. Hi ha escales i murs per tot arreu i no hi ha una rampa enlloc”. A més, la vegetació i els arbres als interiors tampoc no estan ordenats, molts arbres han crescut a tocar dels habitatges i d’altres han malmès les voreres. Ara, amb el Pla de barris, s’ha redactat un projecte d’intervenció en tot aquest espai públic, fruit també d’un procés de participació per donar la millor resposta als problemes dels interiors d’illa. El resultat és un sistema de plataformes que permet l’accessibilitat per a totes les persones i una major presència del verd. Els arbres es reordenaran per evitar els problemes que generen actualment.

Un ascensor per trencar el mur

Un element important que s’instal·larà amb la reforma dels interiors és l’ascensor que salvarà el fort desnivell entre el carrer d’Aiguablava i els blocs. Els veïns que viuen a la part de dalt es troben aïllats per un gran mur que només es pot salvar fent una gran volta, pujant o baixant escales o fent servir les escales mecàniques —només de pujada— que connecten amb l’entrada del metro i que no funcionen les 24 hores del dia. “A les 11 de la nit s’aturen, i llavors només tens una escala convencional. Hi ha persones grans que arriben a última hora i han de fer tota la volta o pujar per les escales”, explica Miquel Batet, un dels veïns del carrer de Portlligat. “Amb les obres ens posen un ascensor que estarà les 24 hores del dia en marxa i una altra escala”.

Afectacions a l’aparcament

Les obres han començat pel carrer de Portlligat. Els treballs obligaran a fer talls progressius en la circulació de vehicles i també obligaran a retirar per trams les places d’aparcament. És per això que provisionalment els vehicles poden aparcat en bateria, en lloc de en línia, a la part nord del carrer d’Aiguablava.