Per atreure passatgers al transport públic és fonamental un bon servei, però també el disseny d’estacions i intercanviadors. Segons la urbanista Maria Sisternas hi ha qüestions com el temps d’espera, la climatització o la rapidesa en els transbordaments que són decisives per incentivar l’ús del transport públic en detriment del vehicle privat. En aquest sentit, la reurbanització de Glòries és una oportunitat per aconseguir un intercanviador que millori la connexió de metro, tramvia i autobusos.

En una entrevista a betevé, Maria Sisternas explica que petits canvis com la reducció del temps que passem a l’andana, que no hi hagi zones fosques i que els espais siguin nets i lliures d’olors són elements clau per captar nous viatgers que apostin pel transport públic. També és important la climatització, per exemple que a l’estiu no faci excessiva calor a la parada del bus, i l’accessibilitat amb ascensors, escales mecàniques i cintes transportadores.

El repte de l’intercanviador de Glòries

L’estació de metro de Glòries té una gran afluència de passatgers, amb prop de set milions de persones l’any. A banda del metro, entre dos i tres milions de passatgers arriben a Glòries en tramvia i també hi circulen busos urbans i interurbans. Sisternas recorda que s’hi han de construir un miler d’habitatges i, per tant, arribaran veïns nous però també treballadors. “Aquest paisatge de grues que domina el 22@ comportarà la creació de 25.000 llocs de treball”.

Per tot plegat, l’experta insisteix que la remodelació de la zona sud de la plaça ha de posar l’accent en la mobilitat i permetre convertir aquesta estació en un veritable intercanviador, en què a través d’ascensors i escales es connecti el metro amb les parades d’autobusos.

Sisternas ha recordat que un dels elements que preveu el disseny original és que l’edifici del Museu del Disseny tingui un accés directe al metro, un projecte que començarà a materialitzar-se quan s’enllesteixin les obres del túnel curt de la plaça, el primer trimestre del 2021.