L’Institut Vila de Gràcia ha guanyat el Repte Barcelona Dades Obertes amb un treball sobre la gentrificació per barris a Barcelona. Es tracta de la segona edició d’un concurs que requereix el treball dels alumnes amb dades reals. En el cas dels alumnes graciencs han presentat un mapa en què es reflecteix els paràmetres que han analitzat per obtenir un índex de gentrificació per barris.

El concurs repta diferents instituts de la ciutat a fer projectes d’anàlisi de diferents aspectes de Barcelona a partir de dades publicades al portal Open Data BCN. Un índex de gentrificació, l’evolució del comerç a la ciutat, el destí de la immigració o l’ús d’internet a les biblioteques segons la renda familiar són alguns dels treballs que han elaborat els alumnes de vuit centres educatius que han participat en el Repte. El portal Open Data BCN és un servei per a la ciutadania en què hi ha publicada informació agrupada en cinc grans temes: administració, territori, població, economia i empresa i ciutat i serveis.

El treball premiat: un índex de gentrificació

Els alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Vila de Gràcia s’han centrat en la gentrificació. Per fer-ho han treballat amb bases de dades reals, fulls de càlcul i aplicacions de creació de mapes i infografies. L’objectiu era obtenir dades sobre com la població es desplaça del seu barri. “Ens semblava un tema d’actualitat que ens afectava plenament com a habitants de Gràcia“, apunta Pere Pires, alumne de l’institut. De fet, el professorat va decidir participar en aquest concurs, ja que van considerar que és un bon aprenentatge. Explica Cesc Moliné, professor del centre, que “ens semblava un projecte relacionat amb dades reals i que podia incloure diverses disciplines com matemàtiques, tecnologia i ciències socials”.

Resultats sense sorpreses

El resultat que han obtingut els estudiants de l’anàlisi de les dades ha estat el que esperaven. Expliquen que tenien alguna intuïció de quins serien els resultats i que s’han confirmat dades com que la Vila de Gràcia té un alt nivell de gentrificació. “Nosaltres en viure en un barri en què aquest procés de gentrificació ha estat important, també el dia a dia, ho anem notant”, diu l’alumna Alba Santigosa. Per obtenir aquestes conclusions han analitzat aspectes com la variació del preu del lloguer o la compravenda d’habitatges. Els alumnes diuen que estan satisfets amb el premi, ja que han estat gairebé tres mesos treballant a l’aula amb dades. A més, expliquen que van haver de fer una presentació davant d’altres estudiants i un jurat i això també va ser un repte. Finalment, el repte ha estat superat amb bona nota.