JOSEP MARIA RAMÍREZ, director gerent de l'Institut Guttmann "No estem col·lapsats perquè, afortunadament, en aquest país han baixat els accidents, gràcies a les campanyes que s'han fet i també les actituds de la policia, perquè respecte als accidents de trànsit en els últims 10 anys han baixat un 70% en aquest país. I, després, també l'atur fa que hi hagi molt menys accident laboral. No són els joves els que tenen més accidents, són la gent de la meva edat la que té més accidents. Per què? perquè van més confiats i perquè en els joves ha calat molt més el missatge que la gent gran, que té més el hàbit inculcat. Per tant, prudència i, sobretot, la gent que ha passat del cotxe a la moto, aquest és el gran nivell de sinistralitat actual."

Josep Ramírez ha afirmat que l’Institut Guttmann no està col·lapsat, sobretot per dos motius: perquè s’ha reduït la sinistralitat a les carreteres en un 70% en l’última dècada i perquè l’atur ha portat una disminució important dels accidents laborals. Ramírez ha explicat que el centre, un referent en la rehabilitació de persones amb discapacitats d’origen neurològic, ha detectat un canvi en els pacients que atenen. Assegurat que ha caigut en més de la meitat el nombre de pacients que arriben amb lesions medul·lars a causa d’un accident de trànsit. Segons el director del Guttmann, l’ús del cinturó i el fet que els vehicles són més segurs han contribuït a rebaixar les xifres d’accidentalitat.

El cost de passar del cotxe a la moto

Ramírez ha destacat que s’han incrementat, en canvi, i de forma considerable, els motoristes que arriben al centre amb danys cerebrals. Afirma que això passa des que es va canviar la normativa de trànsit, que permet als conductors de cotxes dur motos de fins a 125 cc. El director de l’Institut Guttmann ha alertat que és la gent de mitjana edat qui té més accidents a la carretera -“condueixen confiats”- i no pas els joves, que, diu, són molt més conscients dels missatges de trànsit, sobretot de la incompatibilitat entre la conducció i el beure.