L’Institut Consell de Cent del Poble-sec ofereix, des d’aquest curs, un batxillerat artístic especialitzat en art urbà, en concret en pintura mural. Es tracta de l’únic batxillerat singular d’aquest tipus de tot l’estat i aquest curs ha rebut el suport del col·lectiu B-Murals.

El Poble-sec és un barri destacat dins del moviment d’art urbà de la ciutat i l’Institut utilitza com a mur una de les primeres parets de la ciutat on l’Ajuntament hi va autoritzar la pintura mural de carrer fa uns anys. Això converteix l’Institut Consell de Cent en el lloc ideal per implementar aquest tipus d’estudis. A més, molt a prop hi ha el Parc de les Tres Xemeneies, un espai molt usat per artistes i grafiters on la pintura de carrer i els murals es renoven constantment.

El muralisme, un pol d’atracció per a joves de fora de l’àrea metropolitana

30 joves han cursat aquest any el batxillerat singular de l’Institut Consell de Cent. D’aquests, només tres havien estudiat l’ESO al centre. La resta venen d’altres instituts de la ciutat i fins i tot de fora de l’àrea metropolitana, de poblacions com Rubí, Vilassar de Mar, Premià de Mar o Parets del Vallès, entre d’altres. El fet que es tracti de l’únic centre que imparteix aquesta modalitat de batxillerat feia preveure que la proposta tindria una bona acollida. Alhora, ha servit per donar a conèixer el barri del Poble-sec més enllà de l’àmbit metropolità.

Murals professionals a l’espai públic, el colofó del curs

Els estudiants cursen les assignatures troncals comunes a qualsevol batxillerat, però dediquen unes sis hores a la setmana a la pintura mural. De fet, aquest primer curs els joves ja han après a elaborar projectes artístics professionals de manera completa. “Els demanem que elaborin propostes similars a les que presentarien a un concurs, que incloguin memòria i esbossos“, explica la professora d’art de l’Institut Consell de Cent, Verònica Varas. “Els alumnes han presentat els projectes artístics als equipaments del barri i han acabat d’arrodonir i donar forma a les propostes amb ells.”

Hem après tota la dinàmica del procés artístic
Nicole Luzcategui, estudiant de l’Institut Consell de Cent

Els estudiants han treballat en grups i han presentat cinc propostes de murals. Tres s’han executat als murs de l’Institut i dos més a l‘escola Poble-sec i al Centre Cultural Albareda. “Hem hagut de tenir en compte els colors que havíem d’utilitzar, la quantitat de pintura. També ens hem reunit amb els responsables dels equipaments per acabar de decidir la temàtica i l’enfocament de cada mural”, explica una de les estudiants de primer de batxillerat artístic en art urbà.

Un dels mural que han pintat dins de l’Institut recull el concepte de multiculturalitat. Per fer-ho, han dibuixat siluetes de joves i les han acompanyades de la paraula “hola” escrita en llengües diverses.

A l’escola Poble-sec, el mural l’han pintat al pati. En aquest cas el disseny fa referència al món dels somnis a través de la lectura i de les titelles.

El mural del Centre Cultural Albareda, el més gran dels cinc que han elaborat els estudiants, també fa referència a la multiculturalitat, però, en aquest cas, vincula el concepte amb la música.