IRENE RIGAU, consellera d'Ensenyament "Volem que des del primer dia la informació que tinguem dels infants sigui la més completa possible per saber si hi ha algun problema que pugui frenar el seu procés d'aprenentatge derivat de no sentir prou bé, de no veure-hi prou bé." ÀLEX CASTILLO, president de la FaPaC "No millorarem l'educació d'aquests nens si els obliguem als seus pares si l'administració obliga als seus pares a fer informes, informes, informes i papers. En canvi, si l'administració opta per invertir en aquests nens, potser en traurem alguna cosa més positiva."

Aquest any la matriculació d’alguns alumnes de P3 haurà d’anar acompanyada d’un informe mèdic dels infants emès pels pediatres dels ambulatoris de Catalunya. La nova mesura afectarà 7.000 infants catalans i s’utilitzarà per detectar les necessitats especials dels nens que s’escolaritzin en escoles d’entorns desafavorits, els anomenats centres d’alta complexitat.

L’objectiu de la conselleria és que sanitaris i mestres treballin conjuntament per poder donar una resposta precoç i evitar futurs trastorns. L’avaluació, coordinada amb el Departament de Salut i la Societat Catalana de Pediatria, inclourà factors biològics de risc, el desenvolupament psicomotor de l’infant així com els dèficits visuals i auditius. Segons la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, serà una eina útil per “lluitar contra la desigualtat escolar”, però la Federació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes (FaPaC) no ho veu igual.

El president de l’associació, Àlex Castillo, ha denunciat a Barcelona FM que és una mesura “discriminatòria” que diferenciarà un nen de la Mina d’un altre de Pedralbes, i ha avançat que s’investigaran les formes jurídiques necessàries per fer reclamacions. Castillo considera que la iniciativa no resol el problema dels centres d’alta complexitat sinó que tendeix a cronificar-lo perquè obliga algunes famílies a “demanar papers sistemàticament i portar documentació”. Des de la FaPaC reclamen ràtios més baixes, més recursos econòmics i més activitats escolars en aquests centres.

Escolarització més tard

L’altra novetat és que, per primera vegada, els pares de nens prematurs podran demanar endarrerir l’ingrés als alumnes a P3 si el seu nivell de maduresa evolutiva així ho aconsella, i sempre que es tingui el preceptiu informe mèdic. Per fer-ho efectiu, prèviament s’haurà de fer una avaluació dels centres de desenvolupament infantil i atenció precoç (CDIAP) i dels equips d’assessorament i orientació pedagògica (EAP). Rigau ha explicat que, segons un estudi de la UAB sobre l’impacte de la data de naixement, “és evident que si has nascut els últims mesos i tens condicions afegides tens més probabilitat de ser repetidor de curs“. La Federació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes ho considera una “mesura epidèrmica” ja que l’escolarització a P3 no és obligatòria.