La Prosperitat ha estrenat un equipament. Bé, nou no l’és, però l’ús que a a partir d’aquest dissabte tindrà sí que l’és: l’Escola Mercè Rodoreda. El centre escolar ha presentat la nova biblioteca, un espai que ha necessitat de transformar l’antic menjador escolar i el pati del centre en un indret nou amb diverses funcionalitats en què, a banda de la miscel·lània de llibres, es llegeix com un espai de socialització i de centralitat cultural i comunitària.

Segons la directora de l’escola, Àngels Cadena, “s’ha buscat cobrir mancances de caràcter cultural a la Prosperitat” fent bona l’expressió que diu “fer de la necessitat virtut”. En aquest sentit, Cadena concreta que a falta d’una nova biblioteca o un noi espai social, “si ja els tenim, aprofitem-los“.

De pati i menjador a biblioteca

La manera com s’ha aprofitat l’escola ha seguit una altra màxima, la d’imaginació al poder. Així, el menjador de l’escola s’ha traslladat de la planta baixa a la primera, per guanyar un espai a peu pla i obert al nivell de carrer i, a la vegada, al pati se li ha donat una clau de volta per fer de l’antic sorral una extensió de la biblioteca a l’aire lliure.

La directora del grup Efebé —que ha liderat la transformació—, Anna Fornt, destaca que “hem adaptat els racons del pati a un espai per a tota mena de jocs” en què la biblioteca, com a concepte, n’és el nexe.

I la clau del projecte és que amb diferents usos, a l’Escola Mercè Rodoreda passin coses, i que les coses que hi passin o s’hi facin, dotin el centre escolar d’una nova centralitat. Alguns veïns de la Prosperitat, les Roquetes o la Guineueta que han estrenat l’espai detallen que “si el centre comú és una escola amb una biblioteca i un entorn més cultural, sí o sí, el que s’hi generi serà més interessant“, argumenta en Mario Borrelli.

Altres usuaris, com l’Ivan Marco, espera que el projecte “marqui un precedent per a futurs projectes, ja no només amb el barri, sinó amb altres associacions o entitats que hi vulguin col·laborar”.

És permès de fer-hi soroll

Un espai concebut amb aquests paràmetres trenca a la vegada amb el concepte de disciplina que regeixen altres biblioteques convencionals: el silenci.

La Raquel Fajardo és qui es responsabilitza de l’espai els dissabtes —la biblioteca obre les tardes de dilluns a divendres i els dissabtes al matí— i concreta que l’espai “és per passar bones estones amb companys, perquè els escolars hi facin els deures o hi estudiïn”, però recalca que “també per compartir moments sense un silenci absolut”.

Reproduir aquest model arreu

El projecte ha començat a escriure la primera pàgina de la història aquest dissabte, però segons reconeix la directora del centre, Àngels Cadena, “ja hem rebut peticions d’altres centres de la ciutat i de l’estat” interessats a replicar aquest model.