Les escoles i instituts es preparen aquest dilluns per tornar a acollir alumnes. Els professors s’han dedicat durant les darreres setmanes a reorganitzar les aules per complir amb les indicacions de seguretat del pla d’obertura de centres, que genera dubtes entre la comunitat educativa.

La instrucció del Departament d’Educació, a parer dels sindicats i les associacions de famílies, deixa marge als centres per adaptar-ne la reobertura, i això ha provocat que escoles i instituts hagin hagut de fer mans i mànigues per aplicar el pla correctament.

Hi ha escoles, com la Drassanes del Raval, per exemple, que ha organitzat trobades voluntàries en grups reduïts per a tots els alumnes: “Cada dia hi haurà quatre grups que entraran per dues entrades diferents. És la manera més natural de poder tancar el curs”, explica Alfons Espinosa, director del centre. En canvi, les públiques de les Corts i Gràcia han informat en un comunicat a les famílies que faran acompanyaments personalitzats a primària només si es considera necessari i d’acord amb el tutor.

Entre les famílies, hi regna el desconcert. Des de les federacions de pares i mares adverteixen que les indicacions són “massa laxes” i que aquest dilluns es podrà comprovar: “Ens trobarem que cada escola interpretarà coses diferents segons les seves possibilitats i casuístiques”, argumenta Belén Tascón, presidenta de la FaPaC.

Distància física (i emocional)

També alguns centres, com les escoles públiques de Gràcia, han advertit les famílies que l’atenció serà assistencial, no pas pedagògica, i adverteixen que això pot crear un impacte emocional negatiu en els infants.

“Els nens de quatre o cinc anys es tocaran, es difícil que els nens no s’abracin i no volem que la nostra funció a l’escola sigui evitar-ho”, lamenta Espinosa.

El sindicat de professors USTEC-STEs s’oposa frontalment al pla del Departament i fins i tot ha portat el cas al TSJC perquè considera que no s’han tingut en compte els riscos sanitaris: “De vegades se’ns compara amb els metges, però la motivació de treballar per salvar vides és diferent de la motivació de posar vides en perill“, exposa el portaveu, Ramon Font.

Impacte en els alumnes vulnerables

Des de l’Associació de Famílies d’Alumnes de Gràcia lamenten que les presses per reobrir a la fase 2 pot fer perdre de vista l’objectiu principal: “Cal treballar per obrir a màxim rendiment l’escola presencial al setembre“, diu Esther Murillo.

La màxima preocupació és l’impacte que hagi pogut tenir l’aturada en els alumnes més vulnerables: “Les famílies en risc d’exclusió social seran les últimes a tornar, i per això ens amoïna que la represa d’aquest juny no sigui obligatòria per a tots els alumnes”, explica Tascón.