Un ferri de la companyia Grandi Navi Veloci procedent de Gènova ha topat amb una grua, que ha caigut i amb l’impacte ha incendiat diversos contenidors aquest dimecres al Port de Barcelona. Un dels treballadors del port ha enregistrat amb el telèfon mòbil el moment de la topada i com els treballadors han hagut de fugir corrent perquè no els caigués la grua a sobre. El xoc s’ha produït quan l’embarcació sortia d’una de les terminals de mercaderies del port (APM Terminals Barcelona). Tot i l’espectacularitat de l’accident ningú no n’ha resultat ferit. Segons el Port de Barcelona, es tracta d’un vaixell de càrrega rodada que transporta vehicles i transportistes. Els treballadors del port han penjat a les xarxes un vídeo en què es pot veure el moment de la caiguda de la grua.

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”Imatges del moment del xoc al Port de Barcelona” style=”flat” shape=”square” color=”pink” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/societat/incendi-port-barcelona-imatges-xoc/|||” css=”.vc_custom_1540210221769{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}”][/vc_column][/vc_row]

També el  web de companyies marítimes Marine Traffic, que recull a través del satèl·lit la posició exacta dels vaixells arreu del món, ha recollit el moment del xoc entre l’Excellent i la grua al Port de Barcelona.

No s’ha produït cap situació de perill

Segons ha explicat el director dels Bombers de Barcelona, Joan Massagué, la causa de l’incendi ha estat l’impacte de la grua sobre els contenidors que contenien material inflamable i corrosiu. L’incendi ha provocat una gran fumerada negra visible des de diferents punts i que s’ha escampat per la ronda del Litoral, tot i que no s’ha hagut de tallar al trànsit. Fins al lloc de l’accident s’hi han desplaçat 19 dotacions de bombers que han mantingut confinat l’incendi dins del perímetre dels contenidors incendiats. Massagué assegura que en cap moment s’ha produït cap situació de perill i que els protocols de coordinació amb el Port de Barcelona han funcionat correctament.  El foc ha quedat controlat sobre les 11 del matí i i s’ha extinguit a les 13:30 h.

També el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM)  ha desplaçat sis unitats fins al lloc de l’accident on ha atès dues persones amb crisis d’ansietat.

La tinent d’alcalde de Drets Socials, Laia Ortiz, explicava a primera hora del matí el dispositiu que s’havia posat en marxa per sufocar l’incendi.

Les ratxes de vent, possible causa de l’accident

De moment, es desconeixen les causes de l’impacte del ferri amb el moll del Port. La Guàrdia Civil s’ha fet càrrec de la investigació i estan recollint dades al lloc de l’accident.

El director del Port de Barcelona, José Antonio Carbonell, ha explicat que el ferri havia fet la maniobra normal d’entrada al moll però que, degut al fort vent, el capità juntament amb el pràctic (que fa tasques d’assistència) han decidit que els calia l’assistència de dos remolcadors i que, per seguretat, els esperarien fora de la dàrsena. Ha estat en aquesta maniobra de sortida on, segons Carbonell, el ferri ha colisionat amb la pota d’una grua portacontenidors. Tot i que el director del Port ha dit que se’n invesiguen les causes, ha apuntat les “importants ratxes de vent” com una de les explicacions. També ha apuntat que el capità no tenia experiència en les maniobres al Port de Barcelona i que per això hauria demanat l’assistència del pràctic.

Grandi Navi Veloci (GNV), la companyia propietària del ferri, també atribueix l’accident a les condicions metereològiques “adverses”. GNV també ha explicat que el ferri transportava 420 persones i que cap d’ella no ha resultat ferida. A Barcelona n’han pogut desembarcar 60 que tenien la ciutat com a destinació final. El vaixell, però, encara continua amarrat al port amb 360 persones a bord a l’espera que a la nit arribi un altre vaixell per traslladar-los cap a Tànger, que era la destinació final.

 

Generalitat i Ajuntament activen els plans per risc químic

Protecció Civil ha activat el Pla d’emergència del sector químic (PLASEQCAT) perquè l’incendi ha afectat una zona on hi ha quatre contenidors amb matèries perilloses. Dos d’aquests contenidors contenen material inflamable, un altre conté material perillós per al medi ambient i el quart, material corrosiu. També l’Ajuntament ha activat en fase d’alerta el Pla d’Actuació Municipal per Risc Químic, que es mantindrà fins que finalitzin les tasques de neteja.

D’altra banda, Protecció Civil també ha activat en fase de prealerta el CAMCAT per possible contaminació marina a causa de l’accident.

Per la seva banda, el Port de Barcelona també ha activat el Pla d’autoprotecció i ha desallotjat les persones i els camions de la zona per seguretat. La caiguda de la grua ha afectat una cinquantena de contenidors. El Port preveu que l’activitat a la terminal de contenidors recuperi la normalitat aquest divendres 2 de novembre.