incendi parc collserola zona cremada afectacions fum flames barcelona
ves al minut

L’incendi que cremava des de dimarts al migdia al Parc de Collserola ja està controlat. Els bombers s’han centrat aquest dimecres a la tarda en el flanc nord-oest de difícil accés que ha anat revifant. Els efectius continuaran treballant durant les pròximes hores i també dijous mantenint tant la vigilància com les tasques d’extinció.

Les flames han cremat 54 hectàrees del Parc de Collserola, 52 a Barcelona i dues a Montcada i Reixac. Els Agents Rurals continuen investigant l’origen de l’incendi i no descarten cap hipòtesi.

El foc va provocar el confinament dels barris de Torre Baró i Ciutat Meridiana i el desallotjament d’una trentena de veïns per la proximitat de les flames, que han pogut tornar a casa seva aquest dimecres al matí.

Minut a minut
20:32
   

Fins aquí el seguiment minut a minut de l’última hora de l’incendi i les tasques d’extinció. Moltes gràcies per seguir-nos!

20:28
   

Es manté el Pla d’actuació municipal en fase d’alerta

L’Ajuntament manté el Pla d’actuació municipal en fase d’alerta després que els bombers hagin donat per controlat l’incendi. El consistori ha informat que el pla es mantindrà vigent fins que no s’arribi a l’extinció total.

El foc ha afectat 54 hectàrees, 52 a Barcelona i dues a Montcada i Reixac.

20:02
   

Els bombers donen per controlat el foc

Després d’un dia i mig, els bombers han donat per controlat l’incendi del Parc de Collserola. El perímetre afectat no ha incrementat en les últimes hores i, per tant, es mantenen les 54 hectàrees cremades.

Els efectius han treballat durant tota la jornada sobre el terreny. El front més complicat per atacar i que més s’ha trigat a extingir-se ha estat el que està situat al nord-oest. En aquest punt, de dificil accés, la vegetació ha dificultat les tasques dels bombers.

Al llarg d’aquesta nit, deu dotacions dels Bombers de Barcelona mantindran la vigilància com les tasques d’extinció. A la zona de comandament s’hi manté una ambulància del servei d’emergències. Durant aquest matí també ha participat en les tasques d’extinció un helicòpter bombarder.

incendi parc collserola zona cremada afectacions fum flames barcelona

19:24
   

Una “coordinació perfecta” entre tots els agents

El tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle, ha destacat a betevé la “coordinació perfecta” de tots els agents implicats en les tasques d’extinció de l’incendi. “Coneixem bé la zona i hem treballat en la prevenció en els últims dos anys”, ha manifestat.

Batlle també ha destacat la bona relació amb les entitats veïnals i ha recordat els simulacres d’incendis que s’han fet en els darrers anys.

19:02
   

L’incendi continua estabilitzat però encara no es dona per controlat

Els Bombers continuen treballant per controlar l’incendi. Els núvols d’aquest matí els han jugat a favor, però el sol i la calor que han aparegut a les 12 del migdia han provocat que apareguessin petits focus dins de la zona estabilitzada.

A hores d’ara, els Agents Rurals continuen investigant les causes de l’incendi.

centre comandament incendi Collserola

18:35
   

L’incendi més gran dels últims 30 anys

L’incendi d’aquest dimarts és el més devastador dels últims 30 anys. La gran majoria dels focs que es declaran a la zona no acostumen a superar les cinc hectàrees de terreny cremat. Això és gràcies a les tasques de prevenció i a un dispositiu contra incendis forestals.

Hi ha un incendi, però, que supera el d’aquesta setmana: l’11 d’agost del 1994, una deficiència en una torre de baixa tensió a tocar de la finca de Can Busquets va provocar un foc que ràpidament es va estendre per la serra. L’incendi va cremar 142 hectàrees i cinc cases es van ensorrar.

incendi collersola torre alta tensió

18:13
   

Causes de l’incendi: “Molts incendis són fruit de la negligència i del descuit”

Des de l’Ajuntament de Barcelona, el tinent d’alcaldia de Seguretat, Albert Batlle, ha afirmat que encara es desconeixen les causes de l’incendi, tot i que no ha descartat cap hipòtesi: “Sabem que hi ha part dels incendis que són fruit d’actuacions criminals, però moltes són fruit de la negligència i del descuit”.

Batlle també ha explicat que cal augmentar “els elements de vigilància i de control” en les zones forestals de la ciutat.

17:39
   

Les millors imatges del foc i les tasques d’extinció

Les fotografies de l’incendi captades per betevé, per professionals i agències, pels bombers o, fins i tot, pels mateixos veïns de la zona capten la magnitud de les flames.

Aquí et fem un recull d’algunes d’aquestes imatges.

helicòpter bombers extinció incendi collserola

16:54
   

Tancar-ho tot “per evitar que les cendres i el fum entressin a dins”

Els veïns del carrer de Lliçà al barri de Torre Baró van haver de seguir les instruccions dels Mossos d’Esquadra: tancar-se a casa i confinar-se. Els carrers van quedar buits i els veïns van seguir l’evolució de les flames amb angoixa des dels balcons.

Des de l’Ajuntament de Barcelona es va habilitar un punt d’atenció per als veïns que necessitessin aixopluc, però finalment la majoria ha passat la nit a casa de familiars.

Controlat l'incendi de Collserola: els bombers continuen treballant en els focus secundaris | Bombers de Barcelona, Bombers de la Generalitat, Collserola, Incendis, incendis forestals, Parc Natural de Collserola

16:08
   

Parlon defensa l’ús del sistema Es-Alert durant l’incendi

La consellera Núria Parlon ha afirmat que l’ús del sistema Es-Alert va ser”molt útil” en una situació com la d’ahir a la tarda durant l’incendi.

El govern va utilitzar el servei d’alarma per avisar els veïns sobre un confinament preventiu a Torre Baró i Ciutat Meridiana. Parlon ha defensat que en aquest cas va servir per donar una “instrucció precisa”.

15:46
   

És el segon incendi a Collserola en només 10 dies

Aquest és el segon incendi que afecta el Parc de Collserola en els últims 10 dies. El darrer va ser el passat 14 d’agost a la muntanya de Sant Pere Màrtir i va cremar 10 hectàrees de matolls i arbres.

El mateix dia de l’incendi, la Guàrdia Urbana va detenir una persona sospitosa d’estar relacionada amb el foc.

15:25
   

La Línia 182 de bus continua desviada

A conseqüència de l’incendi, la Línia 182 d’autobús continua circulant desviada. A més, la majoria de parades d’aquest autobús estan anul·lades, tal com informa TMB a través de la xarxa X.

14:48
   

Batlle: “Continuarem treballant tota la tarda i potser a la nit”

El tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle, ha explicat que l’incendi es troba estabilitzat i en fase de control, tot i que encara no ha està controlat. En una entrevista a betevé, Batlle ha dit que esperen que es pugui donar per extingit “en les properes hores”, tot i que es continuarà treballant a la zona durant “tota la tarda i probablement durant la nit”.

14:10
   

La tasca dels bombers “evoluciona favorablement”

Els Bombers de la Generalitat han explicat aquest migdia a les xarxes que les tasques per controlar l’incendi de Collserola “evolucionen favorablement“. Els bombers treballen repartits en diversos sectors del perímetre i l’helicòpter està fent desàrregues d’aigua des de primera hora del matí.

Els Bombers de la Generalitat mantenen desplegats 23 mitjans que treballen conjuntament amb els Bombers de Barcelona.

13:20
   

Últim recompte de l’àrea cremada: 54 hectàrees

El cos d’Agents Rurals ha actualitzat les dades de l’àrea de Collserola que s’ha cremat. Així, l’últim recompte eleva a 54,5 les hectàrees cremades per aquest incendi, que es troba estabilitzat des de primera hora del matí. 52 d’aquestes hectàrees es troben a Barcelona i dues al terme municipal de Montcada i Reixac.

A primera hora d’aquest dimecres, la xifra que s’ha facilitat des de l’Ajuntament era de 45 hectàrees cremades, mentre que dimarts (quan es va declarar l’incendi) era de 35.

13:11
   

Es rebaixa a prealerta el pla Infocat

Protecció Civil ha comunicat que ha rebaixat d’alerta a prealerta el pla Infocat després de l’estabilització de l’incendi de Collserola.

En una piulada a la xarxa X expliquen que continuen treballant per controlar l’incendi i demanen a la ciutadania que no s’acosti al lloc on es va produir el foc per deixar treballar als cossos operatius que hi ha desplaçats.

12:53
   

Mossos i Agents Rurals investiguen les causes

La Divisió de Medi Ambient dels Mossos d’Esquadra i el cos d’Agents Rurals han obert una investigació per aclarir les causes de l’incendi de Collserola, que es troba estabilitzat.

12:35
   

Valeria Ortiz, AV Torre Baró: “Hi ha un mal manteniment de la muntanya”

La president de l’Associació de Veïns de Torre Baró, Valeria Ortiz, ha assegurat que durant l’incendi han passat “molta por”. Explica que els veïns van elaborar un petit protocol per identificar les persones amb problemes de mobilitat i malalties cròniques per poder actuar en cas que necessitessin ajuda.

Ortiz també espera que aquest ensurt serveixi per posar el focus en el manteniment dels barris de la muntanya. Assegura que fa “prop de quatre anys” que els veïns alerten que hi ha arbres malalts i denuncia que, quan es fan podes, queden restes vegetals a la muntanya que, afirma, poden incrementar el risc d’incendi.

12:23
   

L’incendi afecta la zona perimetrada per la pesta porcina

La superfície afectada per l’incendi de Collserola forma part de la zona perimetrada per la pesta porcina africana. Això obliga a desinfectar les rodes dels vehicles dels bombers cada vegada que surten del perímetre.

Per tot plegat, Jaume Torralba, responsable dels Agents Rurals, ha recordat a la ciutadania la prohibició d’entrar en aquesta zona. També han demanat la col·laboració de la Guàrdia Urbana perquè ningú no hi accedeixi.

protocol pesta porcina a incendi Collserola

11:57
   

210 efectius mobilitzats

Fins ara l’incendi ha obligat a mobilitzar 210 efectius, entre Bombers de Barcelona i de la Generalitat, Guàrdia Urbana, Mossos d’Esquadra, el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) i serveis municipals com el CUESB i equips de neteja.

També hi participa el cos d’Agents Rurals, que fa tasques de desinfecció dels vehicles d’emergència perquè l’incendi afecta la zona del perímetre de la pesta porcina africana.

11:39
   

“Crèiem que el foc vindria cap aquí”

Els veïns de Canyelles, al costat d’on es va originar l’incendi, han explicat a betevé com van viure l’inici i l’evolució de les flames. “Crèiem que el foc vindria cap aquí”, ha explicat Víctor Mateo, veí de la ronda de la Guineueta Vella. Relata que estaven preocupats, tot i que no els van confinar.

Tant ell com altres veïns relaten que al barri hi feia molta pudor de cremat i que han hagut de dormir amb les finestres tancades.

11:22
   

Els veïns reben un ES-Alerta per notificar el desconfinament

Els veïns de Torre Baró i Ciutat Meridiana han rebut un ES-Alert de Protecció Civil a les 8.30 h del matí en què se’ls ha notificat oficialment el desconfinament d’aquests dos barris.

11:00
   

Es rebaixa el Pla d’Actuació Municipal a fase d’alerta

L’Ajuntament de Barcelona ha rebaixat el Pla d’actuació municipal de fase d’emergència a fase d’alerta per risc d’incendis forestals. La decisió s’ha pres després que els bombers hagin donat el foc per estabilitzat a primera hora del matí.

10:49
   

Es normalitza el trànsit a la zona de l’incendi

La Guàrdia Urbana ha informat que s’ha normalitzat el trànsit a la zona afectada per l’incendi de Collserola. Tot i això es mantenen talls puntuals a la carretera Alta de les Roquetes, a la carretera d’Horta a Cerdanyola del Vallès i a la carretera del cementiri de Collserola.

10:25
   

Condicions meteorològiques més favorables

La previsió del temps per a aquest dimecres indica una clara millora de les condicions meteorològiques per l’incendi a Collserola. Fins al migdia, els núvols seran els clars protagonistes, fins i tot, amb alguns plugims dispersos. De cara a la tarda, tindrem més clarianes.

Pel que fa al vent, tot i que la marinada podria reforçar-se puntualment de cara al migdia, en general, no bufarà amb tanta força ni tan seca com ahir.

Així doncs, s’espera un clar augment de la humitat, amb valors del 60-80 % i unes temperatures màximes que costarà que superin la xifra dels 30 ºC, fet que pot ajudar a extingir els últims punts secundaris del perímetre del foc.

10:09
   

Es reprèn la tasca dels mitjans aeris

Els bombers han reprès les tasques dels mitjans aeris amb l’objectiu de controlar l’incendi de Collserola. Sobre la zona perimetrada ha començat a sobrevolar-hi un helicòpter.

A banda, els bombers també utilitzen drons per sobrevolar el terreny.

helicòpter incendi Collserola

09:56
   

L’Ajuntament demana “extremar la prudència”

L’Ajuntament de Barcelona demana a la ciutadania “extremar la prudència als barris de muntanya i a l’entorn de Collserola”. Així ho ha sol·licitat en un missatge a les xarxes socials en què també informa els veïns que s’ha aixecat el confinament dels barris de Torre Baró i Ciutat Meridiana.

09:28
   

Batlle diu que s’investigarà si hi ha “causes criminals”

El tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle, ha dit que “s’ha d’investigar” si hi ha “causes criminals” en aquest incendi. Segons ha apuntat, per ara “no els consta” i ha assenyalat que en aquest sentit s’ha de “ser molt prudents”.

El tinent d’alcaldia ha insistit a “extremar” la precaució davant qualsevol acció que pugui afectar “aquest entorn tan delicat”. Ha recordat que Collserola ha registrat “dos incidents greus” en les darreres setmanes, en referència al foc que va cremar a l’àrea de Sant Pere Màrtir. Batlle ha subratllat que “encara és agost” i ha reiterat que cal “evitar qualsevol situació de risc”.

08:54
   

L’olor de cremat desperta els veïns

Tot i que l’incendi de Collserola ja està estabilitzat aquesta nit nombrosos veïns s’han despertat per la intensa pudor de cremat que sentien. Així ho han relatat diversos barcelonins a les xarxes socials, que han notat l’olor tot i estar lluny del focus de les flames.

08:39
   

L’L11 del metro ja torna a aturar-se a Torre Baró i Ciutat Meridiana

TMB ha informat que els combois de l’L11 del metro ja tornen a efectuar parada a les estacions de Torre Baró-Vallbona i Ciutat Meridiana. Totes dues estacions tornen a ser operatives des de poc després de les 8 del matí.

08:36
   

Les hectàrees cremades s’eleven a 45

Ja són més de 45 les hectàrees cremades del Parc de Collserola a causa d’aquest incendi. Aquesta dada, però, encara no és definitiva i durant el matí s’actualitzarà la informació sobre la superfície cremada.

08:33
   

S’aixeca el confinament de Torre Baró i Ciutat Meridiana

El tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle, ha explicat que durant la nit s’ha aixecat el confinament dels barris de Torre Baró i Ciutat Meridiana, que es va decretar dimarts per la presència de fum. També han pogut “dormir a casa seva” la trentena de veïns que havien estat desallotjats preventivament per la proximitat de les flames.

08:28
   

Els bombers, preocupats per possibles represes

El cap dels Bombers de Barcelona, Sebastià Massagué, ha explicat que els preocupa especialment “la zona de focus secundaris de l’olla entre Torre Baró i Ciutat Meridiana”. Massagué ha dit que durant les properes hores treballaran especialment en aquest punt per evitar possibles represes, sobretot al migdia, quan faci més calor i es pugui aixecar el vent. “Això ens fa ser molt prudents“, ha manifestat, i ha explicat que encara “queden hores per vetllar pels focus secundaris“.

08:22
   

Batlle alerta de focus secundaris actius: “Cal ser molt prudents”

El tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle, ha explicat que el foc està en fase de control. “Hi ha focus actius però està perimetrat”, ha assegurat. L’incendi es dona per estabilitzat però ha afegit que “els focus secundaris actius ens obliguen a ser molt prudents”. Durant les properes hores es treballarà per poder sufocar qualsevol reactivació de les flames.

Batlle ha demanat la col·laboració ciutadana per facilitar la tasca dels bombers.

08:01
   

Afectacions a l’R4 de Rodalies i l’L11 del metro

L’incendi continua provocant alteracions al transport públic. D’una banda, els trens de l’L11 del metro no paren a les estacions de Torre Baró-Vallbona i Ciutat Meridiana. Tampoc no paren a l’estació de Torre Baró els trens de l’R4 de Rodalies.

També hi ha afectacions a la línia de bus 182, que queda limitada a la plaça de Karl Marx i hi ha diverses parades anul·lades, segons informa TMB.

07:45
   

Els bombers continuen treballant en l’incendi

Una vintena de vehicles dels Bombers de la Generalitat continuen treballant aquest dimecres al matí en les tasques d’extinció de l’incendi, que ja es dona per estabilitzat. Els Bombers de la Generalitat treballen conjuntament amb efectius dels Bombers de Barcelona.

Durant les darreres hores aquests efectius han treballat per ancorar els flancs de l’incendi amb cremes i per definir-ne el perímetre.