Els alumnes de 4t d’ESO de l’Escola Mare de Déu del Roser – les Planes són els primers en sumar-se al projecte pioner Som eduviària de la Guàrdia Urbana de Barcelona (GUB). Es tracta d’una prova pilot d’aprenentatge servei (és a dir, que no només es basa en la formació, sinó també en el fet d’oferir un servei a la comunitat) sobre educació viària, que és curricular i avaluable.
En concret, els alumnes s’estan formant sobre tot allò que té a veure amb la circulació (tant la normativa, com les conseqüències de patir un sinistre de trànsit) per, més endavant, elaborar materials didàctics que aprofitaran la resta de companys d’escola per també formar-se en educació viària.
Segons el caporal del Servei d’Educació per a la Seguretat de la Urbana, Ivan Sánchez, l’objectiu és que els joves “es converteixin en professors d’educació viària” amb valors com la responsabilitat i la prevenció. “Farà que siguin referents per a la resta de societat”, ha dit. La intenció és que, de mica en mica, la formació obligatòria s’estengui a altres centres de Barcelona.
Primer pas: posar-se a prova al circuit
Des de betevé hem pogut acompanyar el grup de joves que tindran la responsabilitat de convertir-se en els primers alumnes dins de Som eduviària. La primera part de la formació s’ha fet al Parc Infantil de Trànsit, on han hagut de demostrar quin coneixement tenen dels senyals i les normes de circulació en una pista tancada.
Mentre han circulat a sobre d’una bicicleta, una desena d’agents de la Guàrdia Urbana els han observat de prop i han pres nota de les errades que han fet: a la pista no han tingut cap conseqüència, però al món real podrien resultar en un ensurt greu. Després de fer un segon circuit d’habilitats damunt de la bici, ha tocat entrar a l’aula del Parc Infantil de Trànsit, on s’han posat en comú les errades que han observat i les han comentades amb els agents de la Guàrdia Urbana.

La resta de formació, a l’aula
La resta de sessions de Som eduviària fins a final de curs es faran a l’aula i tractaran l’educació viària des de diferents prismes. Per exemple, una de les sessions estarà enfocada a conèixer la normativa de bicicletes i patinets de Barcelona, mentre que una altra es basarà en una xerrada amb una víctima de sinistre de trànsit per conèixer-ne les conseqüències.
Quan totes les sessions de formació hagin acabat, aleshores serà el moment que els alumnes prenguin la iniciativa i dissenyin un recurs didàctic amb tot el coneixement que hagin après. L’objectiu és que aquest recurs no només serveixi perquè els joves siguin avaluats, sinó que l’acabaran aprofitant la resta de companys de l’escola per formar-se en educació viària.