L’eix Creu Coberta – carrer de Sants esdevindrà zona 30, on la velocitat màxima de circulació serà de 30 quilòmetres per hora. El canvi serà imminent i, de fet, l’Ajuntament preveu transformar la via en les properes setmanes per indicar la reducció de la velocitat.

La tinenta d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, ha insistit que el carrer de la Creu Coberta necessita ser més calmat pel que fa al trànsit perquè hi ha un eix comercial. A més, juntament amb el carrer d’Aragó i via Laietana, és una de les vies que es tallarà un cap de setmana al mes per obrir-la a la ciutadania: “Volem demostrar que aquests carrers poden ser una altra cosa i que també han d’estar al servei de la vida i dels veïns”, ha assegurat Sanz.

212 quilòmetres de carrers 30 en dos anys

Actualment, la meitat dels carrers per on es pot circular a Barcelona (52,3 %) tenen una velocitat màxima de 30 km/h, i la intenció del consistori és incrementar al 75 % les vies amb aquest límit de velocitat. Aquest 2020 es pretén arribar als 112 quilòmetres de carrers 30, i, en dos anys, la previsió és assolir els 212 quilòmetres.

El govern municipal ja ha deixat clar que l’any vinent vol aplicar aquest canvi a partir del 2021 en carrers principals com la via Laietana, travessera de Gràcia, els carrers de la Diputació i el Consell de Cent. Altres vies on també es preveu aplicar el límit de velocitat són els carrers de Jordi Girona, de Mandri, de Pi i Molist, de Torras i Bages, dels Almogàvers, el passeig de Taulat, la carretera del Carmel i l’avinguda de la Mare de Déu de Montserrat.

Radars sancionadors per controlar la velocitat

Per garantir que els conductors respectin el límit de 30 km/h, s’instal·laran coixins berlinesos a la calçada, es faran passos de vianants elevats, hi haurà senyalització amb semàfors i també es col·locaran radars pedagògics i sancionadors.

La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha avançat que un dels radars sancionadors que s’instal·laran serà al passeig Marítim perquè és un carrer on l’Ajuntament ha detectat que no es respecta el límit de 30 km/h. Sobre l’increment de les zones 30, Alarcón ha defensat que cal rebaixar la velocitat per evitar els sinistres mortals de trànsit: “Quan baixa la velocitat, baixen les morts associades als sinistres”, ha afirmat.

L’excés de velocitat, la crítica dels veïns

La majoria de veïns han valorat positivament la nova mesura que redueix la velocitat fins els 30 km/h. Asseguren que actualment, molts conductors no respecten els límits de velocitat i superen els 50 km/h. “Aquest carrer sembla una autovia, han de limitar la velocitat perquè això sovint és com un ralli”, explica una veïna.

D’altres, però, s’han mostrat descontents amb la limitació: “Colau vol acabar amb els cotxes, avions i vaixells. Tornem a l’edat de pedra?” ha sentenciat.