Acaben les vacances d’estiu i Barcelona comença el curs amb assignatures pendents: acabar, o avançar, les grans obres que hi ha en marxa. Per exemple, trobem les del tramvia de la Diagonal, les obres de la Rambla o el cobriment de la ronda de Dalt, entre d’altres. En la majoria de casos, els treballs afecten la mobilitat i el dia a dia dels barcelonins i serà així els pròxims mesos. Fem un repàs d’algunes de les grans obres que hi haurà en marxa a Barcelona el que queda del 2024 i l’any vinent, el 2025.
Les obres a la Sagrera, al 70 %
Una de les més esperades, però, són les de l’estació de la Sagrera, precisament pels anys de retard que arrosseguen. Amb el 70 % dels treballs ja executats, de moment no hi ha cap data fixada per posar en marxa l’estació. El que és segur és que els trens d’alta velocitat podran començar a circular a finals d’any, per via única.
L’ampliació al vestíbul de l’estació de Sants
De fet, l’objectiu és que les obres a la Sagrera serveixin per convertir l’espai en la gran estació intermodal de l’Alta Velocitat, de les Rodalies i també d’autobusos. Tot amb l’objectiu de descongestionar l’altra estació de referència, la de Sants. De fet, des d’aquest agost, als entorns de l’estació de Sants ja s’hi ha modificat el trànsit per encarar la primera fase d’obres, per ampliar el vestíbul de la plaça dels Països Catalans.
A punt la connexió de tramvia per la Diagonal
Sobre vies també es veuran avenços aquests mesos en la connexió del tramvia per la Diagonal. Després de les proves de l’estiu, amb bon resultat. L’objectiu de l’ATM i de l’Ajuntament de Barcelona és que el tramvia per la Diagonal, entre les Glòries i Verdaguer, comenci a operar la tardor d’aquest 2024.
A partir d’aleshores, el que quedarà pendent serà la connexió total dels tramvies, seguint per la Diagonal i fins a Francesc Macià. Tot i això, encara no hi ha una data definida.
Continua avançant el cobriment de la ronda de Dalt
Una altra artèria que, de mica en mica, va canviant és la ronda de Dalt. Després d’una primera fase de cobriment, el segon capítol s’accelerarà, en sentit Llobregat, entre l’avinguda de Vallcarca i l’Institut Vall d’Hebron. Això fa que de tres carrils de circulació per sentit, se n’hagi restringit el pas a només dos. L’objectiu és que aquests treballs durin fins al 5 de setembre. Més endavant, però, el cobriment avançarà en dues fases més, en sentit Besòs, al davant del dipòsit de vehicles i l’hospital de la Vall d’Hebron.
La Rambla, en obres fins al 2027
També hi ha restriccions de trànsit a la Rambla on, tot i que ja s’ha completat un primer tram de la transformació, ara els treballs continuen a la banda del Gòtic en una primera fase i després es treballarà en una segona a la banda del Raval. Finalment, s’acabarà la reforma al tronc central per completar la transformació el 2027.
L’obra més icònica de la ciutat
Ara, si hi ha una transformació que és icònica, és la de la Sagrada Família. Un temple lligat a la tradició de les grues. Segons els responsables del temple, està previst que el 2033 la basílica estrenarà la silueta definitiva. Tot i que abans, el 2026, es culminarà la torre de Jesucrist, coincidint amb el centenari de la mort de Gaudí.