Assumpta Farran es va reunir amb els sis ajuntaments de més de 100.000 habitants properes a Barcelona per tal de combatre els incompliments de la normativa ambiental europea. El repte és fer front a la superació dels niells màxims de 40 micrograms per metre quadrat de NO2, així com també dels nivells de partícules en suspensió. Tots ells procedents bàsicament del trànsit.

Farran ha qualificat aquesta primera reunió del Pla per a la millora de la qualitat de l’aire com una “primera presa de contacte”, en què els vehicles privats han estat el tema principal. Ha admès que no s’ha aconseguit que totes les parts coincidissin en les mesures que s’han d’aplicar i fins i tot “han demanat modificacions del pla”.

La resposta és que el pla es va aprovar al setembre i el compliment de les condicions no s’apreciarà totalment fins a 2020“, ha explicat Farran, però ha assegurat que, tot i així, segueixen fent falta “mesures radicals” per canviar els alts percentatges de substàncies contaminants en l’aire al Barcelonès, el Vallès Oriental, el Vallès Occidental i el Baix Llobregat.

“Necessitem els ajuntaments”, ha remarcat Farran al demanar als consistoris que apliquin les mesures previstes en el Pla de Millora de la  Qualitat de l’Aire, aprovat el setembre de 2014 per la Generalitat. Si l’AMB segueix amb aquests paràmetres de contaminació ambiental i no aplica mesures contundents abans d’aquest proper octubre, la UE es planteja multar el govern per l’incompliment continuat de la normativa.

Des del comissionat d’Ecologia de l’Ajuntament de Barcelona, Eva Herrero ha explicat que totes les administracions que es van reunir dimecres van coincidir en posar a les agendes la reducció de la contaminació. Amb aquest primer acord com a punt de partida, Herrero afirma que “tothom ha d’assumir la part de responsabilitat que li pertoca, no només els municipis”. En aquest sentit, ha subratllat que tant l’Estat com la Generalitat tenen la potestat i els recursos per prendre mesures a favor de la qualitat de l’aire però, lamenta, “no ho tenen com a prioritat”.

Propostes sobre la taula

Entre les diferents propostes hi ha la de deixar de considerar com a vehicle net tot aquell que funcioni amb dièsel o limitar el pas de vehicles a certes zones de les ciutats, com seria el cas de l’Eixample a Barcelona. Una de les possibles mesures és la d‘augmentar un 25% el preu de l’aparcament a les àrees verda i blava per als vehicles dièsel, ja que aquests vehicles contaminen més i en canvi resulten beneficiades les gasolineres, segons Farran.

Ajuntaments i Generalitat van coincidir en impulsar el transport públic. Assumpta Farran ha assegurat que “l’única manera de disminuir el parc de vehicles privats és tenint una bona oferta de transport públic”. També ha recordat que entre les mesures que es preveuen per fomentar l’ús de vehicles menys contaminants hi ha facilitar una bonificació, del cent per cent, a partir de setembre per als vehicles elèctrics als peatges de la Generalitat i fomentar una política d’aparcament que premiï aquells vehicles que contaminin menys.

Coincidint amb la reunió entre ajuntaments i Generalitat, es va aprovar la Llei de Finançament de Transport Públic. Aquesta normativa permet reduir el preu del transport públic els dies que es registri més contaminació atmosfèrica de l’habitual. Farran ha recordat que aquestes mesures, malgrat no comptar amb l’aprovació de tots els ajuntaments, són necessàries per complir els límits de contaminació establerts per la Unió Europea de Medi Ambient, “i no els de sanitat, perquè aquests són molt més estrictes”.