Les residències són Mossèn Vidal i Aunós, Bon Pastor, Alchemika, Bertran Oriola i Molí. Els reclamants són la Plataforma SOS Gent Gran Barcelona-Viure amb Dignitat i la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB), que denuncien que a causa de les retallades, no s’estan substituint els professionals que estan de baixa, fet que està afectant la qualitat de l’atenció als usuaris.

El departament comparteix el diagnòstic amb familiars i reconeix que les darreres licitacions van reduir la presència de professionals d’atenció directa, malgrat restar dins les ràtios legals. Després de 17 inspeccions en els darrers mesos, Afers Socials ha comprovat que s’estan complint amb les ràtios establertes al contracte de gestió, malgrat que reconeix que aquesta situació és conseqüència dels ajustaments pressupostaris del període 2011-2015. Amb una atenció efectiva de professionals tan ajustada a ràtio, qualsevol baixa no prevista o absentisme per part dels professionals crea un impacte directe en l’atenció als usuaris, admet el departament.

Per solucionar aquesta situació, la conselleria ha obligat les entitats adjudicatàries a buscar mecanismes de substitució immediata de les baixes laborals perquè es compleixin les ràtios de personal i residents i establir un pla de xoc per millorar el manteniment i les inversions a càrrec del departament i l’atenció als usuaris. Afers Socials ha incrementat el control dels centres per avaluar-ne l’evolució i confia que amb les noves mesures es podrà revertir la situació.

Els centres estan gestionats per la UTE Ingesan-Asproseat, de la constructora OHL. Fonts de l’empresa han afirmat que la gestió de les residències es fa d’acord amb els “criteris fixats pels clients” que, en aquest cas, seria la Generalitat, i que, a més, compten amb un pla de manteniment per als centres que gestionen.