El principal canvi que preveu el nou decret  és dotar de nous recursos i serveis a les escoles i instituts perquè tots siguin inclusius. L’objectiu és que tots els nens i joves amb alguna discapacitat vagin als centres ordinaris, i no a centres d’educació especial. Excepcionalment, les famílies podran sol·licitar l’escolarització en un dels centres d’educació especial si el grau de discapacitat és greu.

Per fer-ho possible, la Generalitat ha previst un pressupost de 142 milions d’euros per als propers quatre anys. Serviran per contractar més de 1.500 professionals (partida de 90 milions d’euros). Es tracta sobretot de professors però també pedagogs, psicòlegs, fisioterapeutes i logopedes. La contractació de personal s’anirà fent de forma progressiva fins al 2021. Aquest curs ja s’han incorporat a les aules, dins el marc d’aquest decret, 200 nous professionals.  A més, el decret preveu que professionals externs de centres d’educació especial col·laborin amb les escoles i instituts.

Itineraris personalitzats i flexibles, depenent de cada alumne

Amb aquest nou marc regulador es busca poder fer una detecció precoç i també un seguiment més personalitzat per adaptar l’aprenentatge al ritme de cada alumne. I aquí s’obre la porta a posar en marxa itineraris personalitzats i flexibles. Un exemple seria, el dels alumnes amb altes capacitats que podrien saltar-se algun curs, sempre que així ho recomani el centre. Aquest pressupost preveu també la creació d’aules integrals de suport i millorar la tecnologia als centres, per exemple amb pantalles més grans adaptades als alumnes amb alguna discapacitat visual.

Un decret molt esperat per la comunitat educativa

Han calgut més de tres anys de feina i fins a 44 esborranys per arribar al redactat definitiu del decret de l’escola inclusiva. Un document molt esperat per a tota la comunitat educativa que ha de substituir la norma anterior, del 1997. En declaracions a la premsa, la directora general d’Educació Infantil i Primària de la Generalitat, Carme Ortoll, ha volgut destacar que hi han participat més de 800 persones, entre professionals educatius, entitats, institucions i famílies en un decret que descriu com a “molt participat i consensuat” i que busca fonamentalment “no separar els alumnes, sinó integrar-los a l’aula”.