(ACN) La Fundació Bofill ha proposat que l’alumnat amb dificultats o amb baix rendiment acadèmic faci quatre hores setmanals de suport per reforçar els aprenentatges. Per dur a terme aquesta mesura farien falta 3.200 docents de primària, 2.300 dels quals als centres públics, i 2.400 professors de secundària, 1.800 a la pública. Suggereix que aquestes quatre hores es podrien fer “aprofitant l’horari de migdia” de dilluns a dijous o amb altres fórmules.
Una altra proposta és fer grups reduïts, de cinc alumnes als centres de més complexitat i de 10 en els de menys, i a l’ESO per a l’ensenyament de les matemàtiques. La directora de l’Anuari de la Fundació Bofill, Margarita León, ha insistit que la pobresa i les desigualtats “travessen” tots els indicadors.
Un retrocés de 10 anys en matemàtiques
L’Anuari 2024 assenyala nou avenços i nou mancances de l’educació a Catalunya. Entre les primeres, apunta que en els darrers dos anys s’ha frenat la davallada dels resultats educatius i constata que Catalunya ha retrocedit prop d’un curs acadèmic en català i 10 anys en matemàtiques. El treball apunta que el declivi de resultats s’observa des del 2015, s’accentua durant la pandèmia i toca fons amb els resultats de les proves PISA del 2022.
Precisament en matemàtiques, la Bofill proposa agrupacions reduïdes a l’ESO per personalitzar els aprenentatges i recuperar els resultats educatius. Així, defensa que el 80 % de les hores a l’ESO haurien de ser en grups de treball de màxim 10 alumnes en els centres de menys complexitat i de cinc en els de més complexitat. El cap de projectes de la Fundació, Miquel Àngel Alegre, ha explicat que la proposta se centra especialment en matemàtiques, en què tots els indicadors mostren pitjors resultats.
La pobresa, darrera de bona part dels problemes
En el seu treball, la fundació ha constatat que les dificultats socioeconòmiques i la pobresa estan darrere de l’empitjorament dels indicadors. Així, per exemple, analitza que si es miren els resultats PISA es conclou que les diferències de resultats entre l’alumnat d’estatus socioeconòmic alt i baix s’han incrementat significativament en el període 2018-2022. D’altra banda, el 20 % dels joves pobres abandonen els estudis, 10 vegades més que els rics (2 %).
La Fundació Bofill proposa que es financin els centres en funció de les seves necessitats per garantir un repartiment “equitatiu” dels recursos. Una altra mesura és avançar també cap a la universalització del menjador escolar i la inclusió del temps de migdia en la jornada educativa, amb 87.000 beques menjador per als alumnes d’infantil.