L’anuari del 2018 de la Fundació Bofill proposa 10 “palanques” de transformació del sistema educatiu de Catalunya. D’entre les necessitats detectades, en destaca la revisió del sistema d’avaluació tant dels alumnes com del sistema. Concretament, l’entitat proposa repensar les proves de selectivitat i les de competències de primària i ESO, amb l’objectiu de convertir-les en proves globals de competències i no tan encarades a la memorització.

La fundació considera que un canvi en aquesta direcció permetria una reforma global del batxillerat. La selectivitat, defensa el director de l’anuari, Jordi Riera, “farà de força tractora del que passa abans de la selectivitat. Pot ser una eina de transformació educativa amb efectes retroactius”.

Més formació per als professors

Una altra de les prioritats que assenyala la Fundació Bofill és la necessitat de formar millor els professors: formació en les tecnologies digitals per als docents que estan en actiu, sobretot els més veterans, però també l’establiment d’un període d’aprenentatge mínim d’un any per als mestres novells. Els experts que han participat en l’anuari alerten que la meitat dels docents nous no se senten prou preparats per ensenyar.

Els centres educatius com a “motor de canvi”

La fundació reclama com una altra de les eines de canvi un augment de l’autonomia de funcionament dels centres educatius, amb la finalitat de convertir-los en “agents actius” dels canvis i no en simples “executors”. I destaca la capacitat que estan mostrant els centres d’alta complexitat per aportar “diferents maneres de fer transformació educativa”.