Molts docents aprofiten les vacances d’aquest estiu per actualitzar-se. La 52a Escola d’Estiu de Rosa Sensat acull els cursos perquè els participants experimentin l’educació en competències i la puguin aplicar als seus centres. A la resta de Catalunya, les formacions es repetiran en diversos municipis com Granollers, Lleida, Manresa, Manlleu, Salt, Sitges, Tarragona, Tona, Tortosa i Vilanova i la Geltrú. A Barcelona, aquest dilluns ha començat un curs intensiu amb la presència de mestres de tots els centres, en especial els de les sis escoles que són la punta de llança de la prova pilot d’aquesta metodologia.

L’objectiu, segons ha explicat  l‘Eduard Vallory, director d’Escola Nova 21,  en una entrevista a ‘El matí de Barcelona’, de betevé 91.0 fm, és passar d’una model educatiu de transmissió de coneixement en un en què els alumnes aprenguin a aplicar-los per donar resposta a diferents situacions: “El que intentem és que primer de tot es reformuli el propòsit de l’escola, que no pensem que l’objectiu del batxillerat és aprovar la selectivitat o el de primer d’ESO aprovar matemàtiques o anglès. L’objectiu és desenvolupar llenguatge matemàtic o llenguatge per comunicar-se en anglès o per tenir elements que ens permetin comprendre i descriure el món”.

Segon Vallory, hi ha molta predisposició dels professionals per caminar en aquesta direcció i donar així resposta al que aconsella des de fa dècades l’Unesco: “No és un problema estricte de Catalunya si no de tot el món occidental. Tenim uns sistemes educatius creats per un model que ja és obsolet. La bona notícia és que nosaltres tenim un col·lectiu molt gran de professionals que estan treballant fortament per aquesta actualització“.

La intenció és que aquest canvi educatiu es produeixi de manera conjunta als centres privats i públics i per això les formacions van destinades als treballadors dels dos àmbits. Malgrat tot, des d’Escola Nova 21 lamenten que liderar el canvi de manera adequada pot presentar més dificultats a la pública per diverses raons: “Els concursos de trasllat  permeten que un mestre simplement per antiguitat pugui anar a una escola sense tenir en compte el projecte educatiu que tingui aquesta. Això dificulta molt el manteniment del projecte educatiu. Una segona diferència és l’absurditat impulsada en els 90 de separar la primària i la secundària, una cosa que només passa a la pública. Hi ha una concepció absurda que la secundària ha de ser enormement més transmissiva que la primària. No són per tant diferències relacionades amb els diners sinó amb l’organització i capacitació dels professionals”.

Pots escoltar l’entrevista aquí: