
El Monument a la sardana de Montjuïc ha tornat a estar mutilat, segons ha avançat La Vanguardia i ha confirmat l’Ajuntament de Barcelona a betevé. Un camió d’una empresa privada que treballava a l’entorn de l’estàtua va impactar-hi el 19 d’agost i va provocar la la ruptura d’un braç i el cap d’un dels dansaires. Els responsables de l’empresa es van posat en contacte immediatament amb el districte de Sants-Montjuïc i van assumir la responsabilitat de l’incident. Segons fonts municipals, l’empresa s’ha compromès a cobrir la despesa de la reparació.
En els propers dies, el govern municipal i l’empresa acordaran el procediment tècnic més adequat per restaurar l’escultura i garantir-ne el bon estat de conservació.

Incidents i desperfectes anteriors
No és la primera vegada que aquest monument situat al Mirador de l’Alcalde pateix desperfectes. L’any 2002 una de les figures va ser robada i es va haver de substituir. I 12 anys més tard, el 2014, quatre de les vuit figures van aparèixer amb les extremitats superiors amputades. I encara una més, l’any 2020 les mans dels vuit dansaires de pedra que formen la sardana van ser mutilades.
El conjunt arquitectònic es va restaurar al 2022, amb un pressupost d’uns 28.500 euros, assumits per la Direcció de Serveis d’Arquitectura Urbana i Patrimoni. La restauració va anar a càrrec de l’escultor Abel Vallhonesta, qui va reparar i reproduir els dos conjunts de braços i mans originals.
Més de mig segle d’història
La sardana és obra de l’escultor Josep Cañas, amb la col·laboració de Carles Amadon. L’obra disposa de vuit balladors amb les mans entrellaçades i va ser realitzada l’any 1965, amb la inscripció “La sardana és la dansa més bella”. Es va inaugurar el 19 de març del 1966 i el 25 d’abril del 2009 se li va afegir una nova placa amb la inscripció “Barcelona a la colla sardanista Violetes del Bosc”.
El monument corona aquesta zona del Parc de Montjuïc i, de fet, l’alcalde Josep Maria de Porcioles la va fer construir per donar la benvinguda en aquest espai de la ciutat, el Mirador de l’Alcalde. L’escultura va utilitzar pedra d’Ulldecona per esculpir les figures i, segons l’autor, és una fórmula per aportar un toc de folklore català en aquest espai de verd.