El 27 de setembre del 2012 els principals operadors del transport ferroviari de l’estat espanyol van constituir l’Observatori del Civisme per l’augment de les accions incíviques als seus transports i com a previsió dels problemes potencials que se’n podien derivar. Aquest organisme inclou, per exemple, els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Renfe i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Cada any tots els operadors intercanvien 27 milions de dades que s’obtenen dels 1.800 milions de viatges anuals que fan els ciutadans. A partir d’aquesta informació s’analitzen tendències i es proposen mesures. En el cas dels Ferrocarrils fa dos anys que es van implementar noves mesures per dificultar l’accés a les seves instal·lacions dels grafiters que, sobretot, actuaven als dipòsits de trens i els tallers. Entre aquestes mesures hi ha els sensors de moviments i les tanques per contacte. Ara la majoria d’accions es produeixen als trams a l’aire lliure com els ramals de Sabadell i Terrassa en què l’escapatòria és més senzilla.

109 pintades i 36 agressions, però cap de grafiters

Malgrat tot l’esforç de Ferrocarrils, entre el maig del 2017 i el maig del 2018 es van fer 109 pintades de grafiters i des d’octubre els sindicats han notat un repunt de les accions. Aquestes pintades, però, no són tan nombroses com en altres operadors com el metro, on només el 2017 es van pintar 1.300 vagons. Els representants dels treballadors també asseguren que les accions contra el personal de Ferrocarrils són en forma d’amenaça o coaccions i menys violentes que a les instal·lacions de TMB, en què han rebut llançament de pots de pintura o també de pedres contra la cabina dels trens i un total de 531 actes vandàlics responsabilitat de grafiters. Els sindicats demanen que es contractin més agents de seguretat i més presència dels cossos policials. Per la seva banda, els responsables de Ferrocarrils reclamen que la qüestió s’abordi des de diversos fronts, especialment des de l’àmbit judicial i legislatiu.