
La Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB) ha iniciat un procés de recollida de firmes contra la modificació del Pla General Metropolità (PGM), aprovada el passat juliol, perquè l’antic cinema Comèdia es converteixi en el futur Museu Carmen Thyssen, que implica la transformació de la cruïlla del passeig de Gràcia amb la Gran Via.
La FAVB assegura que aquesta modificació no pot aprovar-se “sense un estudi de viabilitat econòmica i financera“. En el manifest, l’organització nombra un seguit de raons per les quals rebutgen aquesta modificació, com per exemple “l’emplaçament, la inexistència d’una política cultural coherent i de proximitat o la modificació a la carta de la fitxa del Catàleg del patrimoni”, entre d’altres.
La “mutilació” del Palau Marcet
El Palau Marcet està catalogat com a Bé Cultural d’Interès Local. El projecte preveu mantenir les façanes actuals, però que l’edifici creixi en altura amb dos volums diferents, un al cantó que dona a la Gran Via de les Corts Catalanes, en què l’edifici arribarà a les nou plantes, i un altre al cantó, que dona al passeig de Gràcia, en què en tindrà sis.
La FAVB assegura que el sostre edificable que especifica l’Ajuntament és “excessiu” per evitar l’afectació del Palau Marcet. “La proposta mutila totalment l’antic Palau“, ha sentenciat.
També critiquen la utilització del color blanc. En el manifest expliquen que aquest color contrasta amb l’entorn cromàtic de l’Eixample. “No respecta la Carta de Color“, afirmen.
“1.000.000 visitants a l’any”.
La FAVB assegura que aquesta és una àrea “densament afectada pel turisme, la gentrificació i els conflictes de convivència”. Asseguren que aquest grau de saturació no millorarà, “tenint en compte que els promotors del museu volen aconseguir 1.000.000 visitants a l’any“.
En el manifest, també han assenyalat la “involució” del departament municipal de Patrimoni. El text remuntes com la de Can Serra, Can Raventós o el Palau Vedruna, entre d’altres, que “posen en evidència la contradicció entre el Catàleg del Patrimoni i l’edificabilitat prevista pel PGM“.
Crítiques a les xarxes socials
Les imatges virtuals que es van difondre al juliol, en què es mostra l’edifici que acollirà el futur museu, van generar nombroses crítiques a les xarxes socials. Alguns usuaris lamentaven que l’Ajuntament de Barcelona hagués aprovat aquest projecte, i el van catalogar com una “bestiesa” i un “crim patrimonial“.
L’Ajuntament va aclarir que només s’ha aprovat la volumetria de l’edifici, però que les imatges que es van difondre no mostren com ha de ser el projecte arquitectònic de l’edifici, encara per definir.