cartell Escola Manyanet Sant Andreu

La família de l’alumna de 15 anys de l’escola Pare Manyanet que es va suïcidar el 19 de maig afirma que la nena patia assetjament i no només en responsabilitza l’escola, sinó que acusa alguns professors de fomentar aquest tipus d’actituds a les aules. Ho explica en una carta enviada al síndic de greuges i a la qual ha tingut accés betevé, en què detallen episodis d’assetjament en els últims anys.

En una entrevista al diari ‘Ara’, el pare ha afirmat que el centre sabia que l’adolescent patia “bullying” i no va fer res per aturar-ho. A la carta, la família explica que dies després de la mort, van trobar al mòbil de la seva filla dins una aplicació d’ús escolar un correu amb l’assumpte “mort” i el missatge “mor”.

Precedents greus sense resposta

La denúncia, que signa la mare en primera persona, narra un episodi l’any 2019 en què el professor de religió i membre de la pastoral de l’Escola Manyanet Sant Andreu va amenaçar la seva filla per haver fet servir les xarxes socials de forma “inadequada” a la classe. Segons la família, el mestre la va castigar dues tardes escrivint respostes a preguntes “que no havia d’explicar als pares”.

També li va dir que si li explicava a algú la portaria ‘al teatre de l’escola davant de tothom i explicaria a tots els seus amics i companys la mala persona que era’

Una situació que els pares, diuen, va provocar-li un atac d’ansietat i que es deia a si mateixa que era una “mala persona que no mereixia viure”. Davant d’aquests fets, la família va demanar explicacions a l’escola, però asseguren que mai no va respondre.

La psicòloga del centre va ignorar el “bullying” a P5

A l’escrit, la mare es remunta anys enrere i explica un altre episodi de quan la seva filla anava a P5. Narra que va demanar ajuda a la psicòloga del centre perquè la nena patia “bullying” i que la resposta va ser que l’alumna “no tenia cap problema, només por al rebuig, com no pot ser d’altra manera”. Afegeix que la psicòloga va afirmar que era la mestra qui animava alguns alumnes a “burlar-se i agredir físicament” la seva filla.

A la carta, la família explica que l’últim episodi va ser aquest curs, quan el centre va decidir barrejar les classes i a la seva filla van separar-la de les seves amigues. Un fet que, asseguren, va angoixar-la tenint en compte la seva timidesa i que quan van demanar un canvi de classe, l’escola s’hi va negar. Per això, Educació també està investigant l’escola.

Les amigues de la meva filla les van posar a una altra classe i per la covid no les deixaven relacionar-se en ser de bombolles diferents. Vaig demanar el canvi de classe perquè la meva filla estava agafant molta ansietat social i em van dir que les seves notes eren fantàstiques i no veien cap problema

Per tot plegat, la família acusa l’escola de no prendre cap mesura per protegir la seva filla, quan hi havia precedents greus als quals el centre no va donar mai resposta i dirigeix les seves crítiques concretament contra el professor de religió i la psicòloga del centre.

L’actitud de l’escola ha estat la d’amagar aquests casos per no perjudicar-ne el nom. Estem parlant fins i tot de la mort d’una alumna, nombrosos casos de ‘bullying’ que ja han fet marxar molts alumnes abans per no ser atesos i protocols incompatibles amb la protecció i els drets dels menors