En un món on, cada vegada més, molts ciutadans s’informen a través de les xarxes socials, el Col·legi de Periodistes de Catalunya vol alertar els joves estudiants sobre el fenomen de les “fake news”, les notícies falses. Per això fan tallers en diferents escoles en què professionals del món de la comunicació ensenyen als alumnes a saber diferenciar la informació periodística de les fal·làcies interessades.

Aquest dimecres, el periodista Albert Barba n’ha impartit un a l’Institut Pau Claris. Ha aconsellat als alumnes contrastar les informacions que reben comparant-les amb les dels mitjans de comunicació convencionals i a no difondre notícies si no s’han assegurat que són veraces. Mitjançant jocs com el del telèfon, Barba els ha demostrat com la transmissió poc rigorosa de la informació pot alterar el missatge. També, com l’excés d’informació pot confondre el receptor.

Alerta als intents de manipulació

Barba ha alertat els alumnes que darrere una notícia falsa pot haver-hi un interès per manipular el receptor. I ha posat d’exemple un titular que es va fer viral durant la campanya de Donald Trump, que assegurava que el papa Francesc li donava suport.

Els tallers s’emmarquen en el programa Premsa a les escoles, del Col·legi de Periodistes amb la col·laboració de La Caixa. Des de fa una dècada, fan xerrades en centres educatius per fer reflexionar els alumnes sobre les noves formes de comunicació i consum informatiu. Aquest 2019 visitaran 75 centres escolars de tot Catalunya.

En aquesta edició del programa s’han centrat en les notícies falses per respondre a una realitat ben tangible: que els joves s’informen sobre tot a través de les xarxes socials com Facebook, WhatsApp o Instagram. Segons el responsable del programa, Xavier Puig, “hi ha estudis que ens indiquen que el 2020 la meitat de les notícies que es generaran seran falses”.