Ara fa sis anys, l’Andrea Trujillano va fer fa les pràctiques a l’Escola Bressol la Fassina (Sagrada Família) i tan bon punt va acabar ja va començar a treballar al centre com a educadora infantil. És un clar exemple de la ràpida inserció laboral del Grau Superior d’Educació Infantil, una de les branques de la formació professional dual amb millors opcions de futur. Es tracta d’un programa d’èxit, que combina classes amb les pràctiques durant tot un curs i que ara s’amplia a totes les escoles bressol municipals de Barcelona.

Ja es poden fer pràctiques a les 103 bressol municipals

El programa es consolida i aquest curs l’Ajuntament de Barcelona reforça la iniciativa. Els estudiants d’aquest cicle compatibilitzaran les classes amb pràctiques a qualsevol de les 103 escoles bressol municipals de la ciutat, tal com han anunciat en una roda de premsa aquest dilluns el regidor d’Educació, Pau Gonzàlez i la comissionada d’Educació Maria Truñó.

Aquest model de formació amb estades als centres d’educació infantil es va estrenar ara fa una dècada, i s’ha anat implantant a tots els centres municipals amb un balanç positiu. Actualment hi ha 103 estudiants participant al programa i des del curs 2012-13 han passat per les escoles barcelonines més de 740 estudiants i la majoria han començat a treballar en poc temps.

Inserció laboral del 70 %

Segons xifres de l’Ajuntament de Barcelona, un 70 % dels alumnes troba feina en acabar els estudis. D’altra banda, molts entren a formar part de la bossa de treball municipal i es van incorporant als equips de professionals de les escoles bressol com a funcionaris i funcionàries interines.

En la compareixença, el regidor d’Educació ha explicat que el programa ha suposat “un salt” des que el programa va començar fa una dècada i ha destacat que ara s’acompanya “de millores qualitatives i quantitatives” aquest curs, com són l’augment dels recursos per als infants amb discapacitat i la posada en marxa del nou servei d’infermeria ambulant. Gonzàlez ha destacat que “és un projecte que totes les parts valoren positivament”.

En la mateixa línia, la comissionada d’Educació, Maria Truñó l’ha valorat com “un programa d’èxit i experiència pionera” i ha destacat “el lideratge públic de la iniciativa”, i també que ha permès millorar “l’aprenentatge i l’enriquiment” tant de les estudiants com del personal que ja treballa als centres.

infants escola bressol municipal

Balanç positiu de les parts implicades

És un programa combinat d’estudis i pràctiques que convenç els estudiants i també els equips dels centres. La Xènia Alonso estudia el segon curs d’aquest grau i actualment combina les pràctiques a la bressol amb les classes a la tarda. “El millor és viure el dia a dia de la bressol, conèixer els infants i la família”, explica aquesta noia, que s’ha convertit ja en una peça més de l’equip educatiu. Aquesta futura educadora destaca l’importantíssim rol de les pràctiques, de prop de 1.000 hores. “Després d’estudiar, quan ho poses en pràctica, s’assoleix molt millor el que aprens”, explica.

Una part de les pràctiques són remunerades

Amb aquesta ampliació del programa, Barcelona consolida aquest curs l’aposta per la formació als centres infantils. Arran del salt que es produeix, es dobla el pressupost municipal destinat, que frega els 376.000 € i serveix per cobrir les beques de l’alumnat, que rep una remuneració en el segon curs quan fan les pràctiques a les bressol.